View Single Post
Jeg har aldri helt skjønt problemet. Helt siden jeg var liten har jeg alltid kunne "høre" hvordan ord skal bli skrevet korrekt. Jeg har dårlig setningsoppbygning, men å skrive et ord korrekt har jeg aldri hatt problemer med og det til tross for at jeg aldri har skjønt meg på konsonanter, adjektiv, verb og alt det der med kjønnsbøyninger. Jeg suger i det "teoretiske" med rettskriving, men jeg klarte fortsatt å ende alle mine skoleår med 5'er i norskfagene av den enkle grunn at jeg hører når noe er feil. Hvis jeg mot formodning er et geni i rettskriving så skal det med andre ord ikke være så jævlig vanskelig å klare å skrive korrekt. Jeg ser dog at det kan være vanskeligere for personer med en litt mer "heavy" dialekt da de ikke bare kan skrive ordet slik man sier det. Dysleksi har jeg heller aldri sett på som en skikkelig sykdom. Jeg har mange venner med dysleksi som fortsatt klarer å skrive like bra som meg, de må bare konsentrere seg litt ekstra og bruke litt lengre tid på hvert ord. Jeg vet det er forskjellige grader av dysleksi, men allikevel, bruk heller litt ekstra tid på å lese over teksten før du poster istedenfor å irritere alle disse språknazi'ene. Men igjen så vet jeg ikke helt hvordan dysleksien funker, så jeg skal ikke uttale meg så altfor mye om det.