View Single Post
kjøre 4.5 timer, så minst 45 min hvile, kjøre 4.5 timer. totalt 9 timer, kan utvides til 10 timer dersom overskridende time taes igjen på døgnhvil ilpt av 3 uker.

eventuelt kjøre 2 timer, hvile 15 min, kjøre 2.5 time, hvile 30 min, osv. max 10 timer total kjøretid 2 ganger ilpt av en uke. må som skrevet taes igjen på døgnhvil ilpt av 3 uker.

ganske basic egentlig... buss i rute er ikke unntat kjøre og hviletid, men untatt bruk av sjåførkort. 2 forskjellige ting.
kjøre og hviletid for buss i rute er ofte lagt inn i skiftordning/kjøretid. da slipper sjåføren ha kontroll på tiden selv, bare følge turnus og kjøreplan.

jeeeezz

Sitat av pappagutt Vis innlegg
Fy faen hvor mange påståelige idioter det er på freak.no

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Yrke...em+er+omfattet

Hvordan mener du privat kjøring av buss kommer inn i disse bestemmelse?
Vis hele sitatet...
"Kjører persontransport på veg med kjøretøy som er bygget for, eller permanent tilpasset transport av, mer enn ni personer medregnet føreren. Kjøretøyet må være beregnet brukt til å transportere mer enn ni personer. "

En buss er da virkelig innenfor her? privat eller ei? og sjåføren er en person, ergo, persontransport.. Bussen kjører ikkje seg sjøl. Dog trenger man ikke yrkesdirektivet for å kjøre buss/lastebil privat.

Buss/lastebil i lokalnæring innen 50 km fra "hovedkontor" er også unntatt kjøre og hviletidsbestemmelser. såkalt lokaldistrubusjon.

Rett meg om jeg tar feil

Sitat av pappagutt Vis innlegg
Fy faen hvor mange påståelige idioter det er på freak.no

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Yrke...em+er+omfattet

Hvordan mener du privat kjøring av buss kommer inn i disse bestemmelse?
Vis hele sitatet...
"Kjører persontransport på veg med kjøretøy som er bygget for, eller permanent tilpasset transport av, mer enn ni personer medregnet føreren. Kjøretøyet må være beregnet brukt til å transportere mer enn ni personer. "

En buss er da virkelig innenfor her? privat eller ei? og sjåføren er en person, ergo, persontransport.. Bussen kjører ikkje seg sjøl. Dog trenger man ikke yrkesdirektivet for å kjøre buss/lastebil privat.

lastebil i lokalnæring innen 50 km fra "hovedkontor" er også unntatt kjøre og hviletidsbestemmelser. såkalt lokaldistrubusjon.

Rett meg om jeg tar feil