View Single Post
Hvis vi skal ha landbruk med sauer uten tap til rovdyr. så ser jeg 3 løsninger:

1: Fortsette som i dag (sommerbeite). Kanskje med eventuelle teknologiske hjelpemidel som kan erstatte det å ha flere gjetere annsatt.

2: Innmarksbeite, noe som vill føre til at bøndene må øke dyrket areal med sikkert rundt 75% pr bonde( ca tall ut fra mitt hode, vill variere med hvor lang vekstsesong man har og hvor lenge sauene var på beite). Da områder som før bare ble brukt til å dyrke vinter fôr også må brukes til beite. Her må man antageligvis også innvestere i rovdyrsikre gjerder(noe man sikkert kan på hjelp med fra staten etter dagens ordning) Å dyrke opp mark er ikke billigt det heller, og med tanke på innvesteringskostnader og lav inntjening på slaktene så vill nokk mange foretrekke å leggened fremfor å innvestere.

3: Ha sauene kun i fjøs. Man trenger fremdeles mer dyrket areal for å ha nokk fôr for vår/sommer/høst. Er ikke sikker på om du har lov til å ha dyrene kun i fjøs?

Sier på ingenmåte at dette er fasiten, kan godt hende at jeg tar totalt feil her, men dette er bare hvordan JEG ser løsningene på hvordan man kan drive med sauedrift uten tap til rovdyrene. Sikkert masse jeg har oversett også.
Sist endret av Hightemplar; 18. november 2011 kl. 16:25. Grunn: slettet unødvendig setning