View Single Post
jalig's Avatar
Trådstarter
499
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg var da heldig nok til å få 100% finansiert lån når jeg kjøpte hus, men dette finnes vel sålangt jeg har forstått ikke lengere.

Men poenget ditt med at man ikke trenger bo i fuckings sentrumsgryten \ to meter fra jobb er et utrolig godt et.

Tromsø er et godt eksempel på dette hvor mine foreldre for 7 år siden kjøpte et hus for 4.3 mill, nå i ettertid (uten veldig mye arbeid) er takstert til 7.5mill midt på selve tromsøya.
Kjører du 20-25minutter utenfor byen får du et tilsvarende stort \ gammelt hus for en plass mellom 600-800.000, mens et nabohus av mine foreldre nettopp gikk for 5.5mill (en mill over takst) hvorpå det første de nye eierne gjorde var å rive ut alt innvendig og totalrenovere.

Selv valgte jeg å flytte 50km utenfor oslo kontra å bo en trasig leilighet på 50m2 i sentrum, mye pga jeg har hele østlandsregionen som arbeidsplass, så hvor jeg bor har lite å si, og da fikk jeg et 250m2 hus for samme pris som en 40m2 sliten leilighet i oslo.
Vis hele sitatet...

Kunne gjerne kjøpt dette poenget. Men problemet er jo at flesteparten av arbeidsplassene, statlige som private er i byene. Og jeg unner ingen pendlerhelvete som min far har strevet med i alle år.

Samt for meg som tar universitetsutdannelse, jeg burde ikke hatt noe problem med å eie en 1roms i en drabantby, men jeg måtte ha fullfinansiert med startlån.

Problemet er at det ikke skal gå ann lenger, pluss at prisene er så usakelig høye.

Man kan slenge seg rundt med at det er slik markedet fungerer osv. Men fungerer markedet egentlig da? Er det sånn vi vil ha det i samfunnet vårt? At de rike bor i byen mens de som ikke er født rike (ja fordi foreldre sponser egenkaptial) Blir ufrivillig tvunget ut av sentrum og også vekk fra der beslutninger og gode muligheter er.

Nå vil jeg bo på landet når jeg er ferdig utdannet, men jeg kommer ikke utenom byen de neste årene. Jeg skulle gjerne ha investert i eiendom i den tiden.