View Single Post
Sitat Aftenposten: "De rødgrønne på Stortinget vil ha et vedtak om tidligere skjenkestopp så snart som mulig. Vedtaket kan komme allerede på nyåret og fra sommeren kan det være slutt på skjenking til klokken 3."


Jeg regner meg selv som en sosialdemokrat, men nå synes jeg det er nok med disse innstrammningene på skjenketider. Hvor er det blitt av liberalismen vår? Skal staten virkelig ta styringen over den minste lille detalj?
Jeg synes at skjenketider skal bli vedtatt lokalt, ikke statlig. Det er selvfølgelig da en mulighet for at populistpartier kan ta over kommuner hvis dette er tilfelle, men vi lever jo i et demokratisk land.

Hvis vi også ser på danmark: de kan åpne og stenge kranene sine når de selv vil. Det medfører da at folk drar hjem på forskjellige tidspunkt; altså, det blir ikke en stor folkemasse som drar hjem samtidig. For volden starter jo særlig etter at utestedene har steng, dvs. taxikø, knuffing osv. I Danmark, så har dette ført til at volden har blitt redusert med 10% de siste 15 årene.



Jeg synes Danmark er et godt eksempel på at uregulerte skjenketider kan være at svært bra tiltak. Hva tror du vil være det beste tiltaket til skjenketider?