View Single Post
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
For det første er jeg i mot at de unga med litt rikere foreldre skal gå på en egen skole, snakk om å oppfordre til økt klasseskille.
Vis hele sitatet...
Det trenger slettes ikke være dyrt å gå på en privat skole. Et semester kan typisk koste mellom 5000 og 6000 kroner, og en haug av elevene betaler dette selv via stipendet de får.

Sitat av Cheroxx Vis innlegg
La unga leke sammen før de skjønner hvem som har rike foreldre. Privatskoler vil nok også føre til enda større skeivfordeling av barn med og uten innvandrerbakgrunn på skoler, spesielt i storbyene. Ikke særlig integreringsvennlig.
Vis hele sitatet...
Privatiseringsdebatten handler om videregående skoler, og barn får mer enn nok tid til å leke sammen før det. Det at innvandrere ikke går på private skoler er rett og slett feil. Innvandrere er like godt integrerte på private skoler som på offentlige.

Sitat av Cheroxx Vis innlegg
For det andre vil det fort føre til mye mer ymse utdanning, se for eksempel på Steinerskolen og den "læreplanen" de har der. Jeg kjenner flere som har gått på Steineren, og for all del, de var fornøyde der de, men de blir jo ikke akkurat rustet for offentlig VGS av å gå der.
Vis hele sitatet...
Steinerskolen er der jo uansett, jeg regner med vi diskuterer friskoler i dette tilfellet. Uansett skal du ikke dømme steinerskolen, da flere av de jeg kjenner som har gjort det svært godt her i livet har gått både steiner barnehage, ungdomsskole -og videregående.

Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Og for det tredje er jeg i mot det at noen skal gjøre profitt på at du går på skolen. For hvis du finner en privat skole kan du banne på at det sitter eier bak og prøver å gå i pluss. Er det rett? Skal inntektene til skolen være hovedfokus?
Vis hele sitatet...
Hvem sier at inntekten skal være hovedfokus? Dette med "kommersielle skoler" er et dustebegrep Kristin Halvorsen har funnet opp, og mange av de private skolene er ideélle skoler som ikke går med noe særlig overskudd, da de betaler ut lønn og sikrer gode skolebygg. Dessuten føles det godt å bidra til at lærere får litt bedre lønn!

Forstår ikke hvorfor så mange er redde for litt konkurranse på dette feltet også. Kristin Halvorsen tror jo alt norsk skolepolitikk handler om er varm kylling til lunsj...
Sist endret av Stinson; 26. oktober 2011 kl. 01:06.