View Single Post
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Nå skal jeg ikke tale for alle. Men hvis en ikke har et behov for å stjele, så stjeler man ikke, og vice versa. Eller er det det? Jeg har flere ganger hatt bruk for penger f.eks, men jeg har aldri stjelt av den grunn. Jeg tror det kommer an på hvordan psyken er. Jeg som 17-åring hadde ikke begynt å drekke tidligere om det hadde vært lov. Ting blir ikke like spennende når man faktisk veit man har lov..
Vis hele sitatet...
Når en snakker om samfunnssystemer så er det nok for snevert å bruke en selv og ens egne verdier som mal for alle andre mennesker. Din høye terskel for tyveri ble sosialisert inn. Selv i totalitære systemer greier man ikke sosialisere hele befolkningen inn med denne tanken, og jeg ser ikke hvordan det er mulig å gjøre det i et anarki. Når alle blir innpodet med samme tankesett og moral er det jo strengt tatt ikke anarki lenger i det hele tatt.

Spenningen man får av å drikke er bare en faktor en bør ta med i betraktning når man diskuterer ungdommer som drikker. Sosial aksept, lovverk, drikkekultur osv er andre faktorer. For å få et helhetlig bilde av det må man se på alle disse, og den diskusjonen tror jeg er irrelevant for tråden.