View Single Post
Sitat av Stratops Vis innlegg
At det allerede er masse kriminalitet betyr ingenting. Poenget er at kriminaliteten sannsynligvis vil øke når det ikke fins en institusjon som forhindrer det.
Vis hele sitatet...
Så hvis aldersgrensen på øl og vin blir 16, så drikker automatisk fler 16 åringer?

Sitat av Eriixn Vis innlegg
At det allerede er masse kriminalitet var poenget mitt, hvis du ser hvem jeg quoted går det sikkert opp et lys for deg å.

Men er det noen gang blitt prøvd en form for anarki?
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest innlegget mitt på side 1, hadde du fått noe kunnskap om det.
Men jeg er redd jeg ikke har en modell seinere enn steinaldertiden. Det finnes ingen håndfaste eksempler på anarki i nyere tid, bortsett fra et par forsøk som raskt og effektivt er blitt meiet ned av et overlegent, velsmurt statsapparat. Velkjente eksempler er Pariserkommunen, som utfordret den franske overklassen, og Kronstadt-opprøret i Sovjetsamveldets tidligste fase. Begge ble slått ekstremt hardt og blodig ned. Det mest vellykte anarkistiske eksperiment i stor skala i vår tid fant sted under den spanske borgerkrigen 1936-1939, men måtte gi tapt overfor en samlet overmakt av kommunistiske og fascistiske krefter.
Så, ja. Vi anarkister har i virkeligheten ingen ting ¨vise til, ingen gloriøse revolusjoner, intet moderne samfunn, uansett hvor lite, som er tuftet på våres stolte grunnvoller av frihet, likhet og fellesskap, ingen bevis for at folk greier å styre seg selv når de får sjansen, bare en lang rekke indisier på det motsatte.
Men likevel insisterer på vårt!