View Single Post
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
For å generalisere virker det som at fanbasen hovedsakelig består av svært unge mennesker, gjerne dumpet ut av skolen, som forsøker å legge årsaken i maktbalansen i samfunnet. Hvorfor ikke prøve å predikere implikasjonene i et anarkistisk system? Samfunnet fungerer som en kontrakt blant mennesker, og har vært en stor del av vår framgang som art. I selv de mest avsideliggendes kulturer finner man et form for hierarkisk samfunn, og det er ikke uten grunn. Skal ikke påstå at Hobbes' syn på naturmennesket nødvendigvis er nøyaktig, men det blir pinlig naivt å tro at det blir mindre kriminalitet uten noe form for straffesystem. Å argumentere med "men det finnes jo fortsatt kriminalitet i Norge", er så latterlig at jeg ikke vet hvor jeg skal starte.

Dere skal være evig takknemmelige for at dere ikke bor i en av de mange slummene i verden, der selv politiets innsatsstyrker ikke tør å gå inn. Det landets politikere bestemmer har lite innflytelse der. Foreslår at pro-anarkister tar turen
Vis hele sitatet...
Takk for at du viser så fint den generelle (feil)oppfatningen av Anarkisme.
Anarkisme betyr ikke at et er fritt frem for voldtekt og tyveri, (som det er i dagens samfunn, hvor sjansen for å bli tatt er nermest ikke eksisterende), Samfunnets moral er ikke noe som er skapt av regler og lover, det er regler og lover som er skapt av moralen. Moralen forsvinner ikke om man fjerner lovene.

Din henvisning til slummene går jo imot det andre du skriver, da det ikke er noen form for anarkisme i de slummene du sikter til, men hierarki.

Men det er jo klart at man kan ikke bare fjerne alt av stat, regler og hele systemet forøvrig over natta.. Da ville det blitt kaos ja.

Det du skriver om at Anarkister er som regel droppouts kan jo ha med det enkle faktum at med mindre du velger å studere utviklingsstudier, så vil du nermest aldri få lest noe som helst av kritikk mot vårt "demokrati". Det foregår ganske tydelig indoktrinering av ungdommen (skolevalg, bare lese om hvor fantastisk "demokratiet" vårt er osv...)
Jeg selv så på alternativet til demokrati som kaos, eller diktatur frem til eg begynte å lese på utviklingsstudier.