View Single Post
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
En suksessfull advokat eller en ingeniør med bachelorgrad kan suge på en IQ test.
Vis hele sitatet...
Det kan forekomme, men svært usannsynlig. Det er ingen tvil om at høyt utdannede mennesker generelt scorer i det høyere sjiktet når det kommer til IQ-tester. En høy IQ-score kan predikere hvor godt tilpasset du er det vestlige samfunnet, og det er tvilsomt at en med flytende intelligens på under to standardavvik, 70, vil kunne komme seg gjennom en tyngre universitetsgrad og være konkurransedyktig med mer fungerende individer.

Hadde jeg visst hvordan jeg skulle gå fram hadde jeg nok løst alt, så det blir feil å si at man har lav intelligens hvis man failer på slike oppgaver.
Vis hele sitatet...
Hele poenget med visse typer intelligenstester (flytende) er at du ikke skal ha løst lignende problemer før. Man tester da dine evner til abstraktiv tenkning, dekontekstualisering, ikke-verbal begrepsdannelse og resonnering, osv. Prøvene starter med svært enkle oppgaver, slik at alle kognitivt funksjonelle mennesker skjønner hva de ser etter. Din evne til å utvikle strategier on-the-fly er da også tenkt som en del av din IQ-score.

Syns IQ tester er en latterlig måte å finne ut om noen er "smart" eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt mange IQ tester og ligger normalt på 135-140.
Gjør det meg til utrolig smart? Selvfølgelig ikke!
Vis hele sitatet...
Begrepet "smart" er gjerne annerledes på folkemunne enn blant psykologer. Det er også viktig å påpeke at det fortsatt er store kontroverser innen psykologien om hva intellekt egentlig er. Det man kan si helt sikkert, er at det eksisterer individuelle forskjeller, og at man har instrumenter til å normalfordele problemløsningsevnen til større populasjoner.

Om du går gjennom WAIS med en profesjonell psykolog, så vil han i tillegg ha visse retningslinjer før han setter din score. Det er altså ikke så statisk under en ordentlig test som det er på en internett-test.