View Single Post
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Tror du har misforstått poenget til Gert. Han snakker ikke om trafikkulykker, men om død og katastrofe forårsaket av USA, som igjen har ledet til fiendlighet mot USA. Det kommer tydelig frem allerede i overskriften og ingressen, sitert under:


Med dette i tankene kommer det også frem hvorfor det er feil å dra inn 22. juli i denne sammenhengen. Det er også viktig å huske på at 22. juli er et terrorangrep som har skjedd på et helt annet grunnlag enn 11. september. Det er ingenting av det Gert skriver som tyder på at han mener det ville vært hyklersk å sørge over 22. juli. Hadde Breivik vært en svensk statsborger, og Norge hadde svart med å angripe Danmark, og drept og torturert innbyggerne deres, kunne eksempelet så smått begynt å nærme seg sammenliknbart.
Vis hele sitatet...
Det jeg får ut av å lese artikkelen er at Gert synes å bagatellisere 11. september ved å peke på større dødstall i Afghanistan/Irak.

Gert påpeker at
- Derfor blir det hykleri å sørge over det ene, men ikke det andre.
Vis hele sitatet...
Det er bare det at Gert ikke synes å sørge nevneverdig over de 3000 døde som ble tatt av dage. I reportasjen synes han nettop "å sørge over det ene, men ikke det andre". Og snubler i egen retorikk.

Det kan virke som om Gert blir provosert over at man markerer 3000 uskyldige ofre for terror når disse uskyldige ofrene finnes i USA.

Jeg kan selvsagt forstå at Gert har behov for å peke på ofre utenfor USA's grenser. Men jeg hadde trodd mere på Gert om han hadde sagt at vi også må minnes uskyldige ofre andre steder i verden, istedet for å bli kvalm over at noen uskyldige ofre faktisk minnes.

Han sier også at
En fattig afghanistansk bonde har for meg like stor egenverdi som en hvit aksjemegler på Manhattan.
Vis hele sitatet...
Om han hadde flommet over av nestekjærlighet og ektefølt sorg for enkeltmenneskers skjebne (det være om dem er hvite aksjemeglere eller fattige afghanske bønder) er det søkt å bli provosert og kvalm over at noen av disse minnes fordi andre, i andre deler av verden ikke minnes på samme måte.

Gert synes å mene at de 3000 uskyldige som døde i 11 september terroren ikke skal minnes, ha stillhet for eller tennes lys for. Dette er han imot. Og det gjør ikke at jeg synes Gert er en forbilledelig kar med stort hjerte - men heller en fyr med et så stort USA-hat at han ikke klarer å sørge over terror som rammer netopp USA. Det er dette jeg mener når jeg synes Gert snubler i egen retorikk altså at
- Derfor blir det hykleri å sørge over det ene, men ikke det andre.
Vis hele sitatet...