View Single Post
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
550
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det er nesten artig å se hvilken forsvarsposisjon mange inntar ovenfor sine favorittspill (eller dataspill generelt). Det er ingenting i veien for at bildet ikke er så svart/hvitt som mange (på begge sider av debatten) skal ha det til.

Som det trekkes frem i saken i dagbladet (som jeg er enig i ikke er veldig dyp) så finnes det støtte for at dataspill kan finne frem uheldige tendenser i enkeltmennesker. På samme måte finnes det forskning som viser at dataspill ikke skaper monstre. Dette er ikke en selvmotsigelse.
Som Mandelbrot skriver litt over her, så kan dataspill også være med å utvikle spilleren på et personlig plan (gjennom trening av diverse evner). På samme måte kan man se at forsvaret også bidrar mye positiv utvikling til de som gjennomfører et engasjement i forsvaret - mange av de ferdighetene de tilegner seg under utdanning som soldat kan overføres til andre deler av livet.

Det er ingen hemmelighet. Det er likevel ikke ukontroversielt å ha generell verneplikt hvor man i prinsippet utdanner drapsmenn (satt på spissen) for å så slippe de ut i samfunnet.

At WOW (og alle andre dataspill) kan negativt påvirke et sykt sinn, det burde ikke komme overraskende på noen (spør dere meg). Den som fornekter det bør i allefall tenke dypt igjennom problemstillingen og se på om dataspill er så kjernesunt som alle vil ha det til.

Før jeg blir flamet sønder og sammen her, så les gjerne gjennom det jeg skriver en gang til og tenkt gjennom om dataspill (eller mengdetrening) nødvendigvis er så sort/hvitt at det må være enten godt eller vondt.

Det sagt, så er også forskeren som stiller opp i DB en som spiller en del dataspill, så at han vet hva han snakker om er nok hevet over enhver tvil.
Vis hele sitatet...
Man kan jo si det samme om filmer og musikk da?
At mennesker trigges av å se voldelige filmer, eller hører på '''voldelig'' musikk?

Er helt enig i at enkelte personer ikke har godt av å spille/se film/lese bøker med voldelige tema. Men man kan ikke klandre mediumet for å gjøre personer voldelig, da har man det i seg fra før av!