View Single Post
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vi lærer for reglene på hvordan vi løser en likning med flere ukjente, men ikke hvorfor, eller hva det kan brukes til. Vi husker reglene og klarer prøven. Plutselig kommer det en oppgave opp som den her opp og folk skjønner ikke bæret.

Jeg skulle ønske vi lærte mer enn bare regler på skolen. Skulle gjerne ha sett hvordan matten vi lærer kan brukes i hverdagslivet. Hvorfor vi lærer den. Hva den brukes til etc.

Jeg kan også løse likninger med flere ukjente og i flere grader. Ganske enkel matematikk egentlig, men jeg har aldri visst hva det brukes til og klarte aldri å koble sammenhengen mellom oppgaven her og hva jeg kan av regler og formler fra skolen.
Vis hele sitatet...
Har jobbet en del med det her i løpet av ungdomskolen og videregående. Ikke at jeg er noe mattegeni, tvert imot, men jeg TROR at jeg er flink til å lære det bort, og finne forklaringer som bunner i praktiske scenarioer.

Ta for eksempel en dag på ungdomskolen, da folk sleit med at - og - blir +.

Jeg kalte -4 en kar som er ute etter å spise 4 kaker hele tida. Hvis man fjerner den kakespisende jævelen, så får man +4. Altså 4-(-4)= 8