View Single Post
Sitat av Tyggegummi Vis innlegg
Hva man gjør i fengsel er opp til en selv. Om en sliten narkoman ikke vil sitte på en skolebenk så gjør h*n jo ikke det, enkelt og greit. Velger h*n å jobbe i stedet så er nå det bedre enn å sitte på gata å sette skudd, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Når du sier det på den måten; selvsagt er det bedre å jobbe enn å sitte på gata og sette skudd. Samtidig vitner slike utsagn om at du mangler forståelse for hva rusmisbruk innebærer.

Sitat av Tyggegummi Vis innlegg
Ser uansett for meg at de tyngste narkomane, som kanskje ofte er de eldste, ikke kommer til å sette seg på noen skolebenk, men de yngre kan nå finne på å gjøre det. Det finnes da flere muligheter i et fengsel, for å holde de innsatte i aktivitet. En ting er at de narkomane har tatt dumme valg en gang i tiden, men det er mulig å snu om på valgene hvis de får litt hjelp på veien. Så klart burde dette være en sak for helsevesenet, men etter som jeg har forstått det så står man i kø i årevis for å få hjelp, og når man endelig får hjelp så får man ikke oppfølging i så veldig mange år. Det er lett å falle tilbake, og det tror jeg det er mange som gjør. Dette burde det vært en endring på, men det meste handler vel om penger her også..
Vis hele sitatet...
Siden det handler om penger, burde vi jo bruke disse pengene på hjelp og oppfølging hos helsevesenet, ikke på at politi- og fengselsvesen. Hva tror du er sunnest for et sivilisert samfunn?

Sitat av Tyggegummi Vis innlegg
De narkomane burde få myyyye bedre oppfølging enn det de har. Kanskje de ikke burde hatt utbetaling i form av penger, men at alt av betalinger blir gjort for de!? Mange mener kanskje at dette fører til at de gjør kriminelle handlinger for å skaffe penger? Ja, men da burde de nå få straff for de kriminelle handlingene da, på lik linje med andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Du foreslår altså politikk som gjør at narkomane ender med å gjøre flere kriminelle handlinger? Folk som er tungt avhengige har ikke særlig valg, de må ha stoffet sitt, og pengene kommer inn på en eller annen måte. En avhengig bruker typisk 1.000 - 1.500 kroner dagen på stoff, noe som er langt over hva vanlig arbeidende har igjen etter å ha skattet og betalt regninger. Til sammenlikning koster en fengselsplass ca. 1.500 kroner i døgnet. Igjen er vi tilbake på dette med å dele ut narkotika til de tyngste narkomane. Lovlig stoff koster bare en brøkdel av det illegalt stoff gjør, i tillegg får vi mindre kriminalitet, både ved at det illegale markedet får seg en støkk, og at vi slipper å fengsle narkomane som blir tatt for vinningskriminalitet og annet i sin evige jakt på sin neste dose. På sikt fører amputerte markeder til mindre rekruttering, og at man unngår at tunge narkomane mingler rundt på åpne narkotikamarkedsplasser midt i byen.

Sitat av Tyggegummi Vis innlegg
Jeg gjentar, hvis ting legges til rette for at de skal holde seg unna stoff, så har de faktisk et valg. For jeg forstår at det er vanskelig å prioritere hva pengene skal gå til i en slik situasjon. Men er man ikke villig til å ta i mot hjelp.. og ikke minst gjøre en innsats selv.. ja da er det ikke så mye å gjøre gitt. Men de burde fått hjelp slik at de får lyst til å gjøre en innsats. Og her kommer det med fengsel inn igjen. Det må da være bedre å sette en narkoman i et fengsel for å aktivisere h*n enn å overse vedkommende? Og man blir jo ikke tung narkoman over natta.. man blir en tung narkoman den dagen man blir glemt av samfunnet...eller den dagen man ikke vil ta i mot hjelp. Der er jo også forskjellen på et fengsel og en tjeneste som tilbyr narkomane hjelp - Det ene er frivillig det andre ikke. Det dummeste vi kan gjøre er jo å overse disse menneskene. Det blir det jo ikke noe bedre av! - og derfor burde ikke politiet overse de heller.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er dumt å overse mennesker med alvorlige problemer. Samtidig er det du foreslår å straffe dem istedenfor, noe jeg ikke helt ser logikken i. Se det nederste punktet i dette innlegget, kanskje det går opp et lys for deg.

Sitat av Tyggegummi Vis innlegg
Jeg tenker også som så, at hvis de tungt narkoman ikke til stadighet hadde blitt oversett av politiet, men heller buret inn, så hadde det kanskje vært litt håp for de. Når det er gått så langt som at de er tungt narkomane så er det vanskeligere å hjelpe de.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til land der det har gitt færre tyngre narkomane ved å sende mer politi på dem? Såvidt jeg ser, har blant annet Portugal og Nederland hatt suksess med det motsatte. Aftenposten har en god artikkel om Portugal i denne sammenhengen. Og ikke kom med land der de totalt sett har vesentlig mindre frihet og dårligere levekår enn oss.

Sitat av Tyggegummi Vis innlegg
Jeg vet av ei som nettopp tok en overdose. Hun var bare 22 år, men har slitt med rus så lenge jeg kan huske. Hvor var hjelpa her? Kunne politiet kanskje gjort noe, siden helsevesenet tydeligvis ikke gjorde det?
Vis hele sitatet...
Hadde vi brukt mer penger på psykisk helsehjelp for ungdom, bedre oppfølging på skoler, fritidsklubber og andre tiltak som er kjent for å hjelpe å holde unge på rett kjøl, hadde vi hatt færre tragiske tilfeller slik som med hun du kjenner. Istedet sløser vi bort masse penger på «krigen mot narkotika», hvor fokuset i stor grad er straff og utopien om et narkotikafritt samfunn.

Sitat av Tyggegummi Vis innlegg
Når man fengsler noen så er man jo også med på å ta noen vekk fra et miljø over en periode, og det kan være akkurat det de trenger. Det er jo ikke bare rusen i seg selv som lurer de narkomane tilbake, men miljøet de har. Det er så utrolig lett å falle tilbake hvis man ikke kommer seg ut av det.
Vis hele sitatet...
I det opprinnelige innlegget ditt påstår du at det ikke finnes stoff i fengsel. Nå påstår du at det å putte narkomane i fengsel tar dem bort fra miljøet. Jeg vil påpeke at du viser manglende kunnskaper om tilstanden i norske fengsler, og om hvem som sitter der. Regjeringen har selv publisert «Straff som virker», hvor ett av punktene handler om hvem som sitter i fengsel. La meg sitere den sørgelige statistikken:

30 % har vært barnevernklienter
30 % har opplevd å ha nær familie i fengsel
40 % har ungdomsskolen som lengste fullførte utdanning
70 % er arbeidsledige
40 % lever under fattigdomsgrensen
30 % er bostedsløse
50 % har kroniske sykdommer
60 % er rusmisbrukere

Hvordan mener du det skal hjelpe narkomane å låse dem inne et sted der 60 prosent har problemer med rus?