View Single Post
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
444
Jeg kan legge til hvorfor jeg synes dene lovgivningen er idiotisk.
Hvis en kanin biter deg så vil du få større skader en hvis en slange på 3 meter skulle bite deg. De dyrene som er i positivlisten er dyr som i hovedsak ikke kan skade mennesker på noe mer en litt vondt skalaen. De krever ikke noe særlig mer en hvis man drive med saltvannsakvarie.

Det er også færre zoonoser fra reptil til menneske enn det er med katt, hund eller fugl.
Zoonoser som vanlig husdyr kan ha i norge er toksoplasmose(Katt), ringorm(de fleste pattedyr), yersiniose(Svin), ornitose, fugleinfluensa og psittakose(selskapsfugler), leptospirose, rabies og ekinokokkose(hund), tuberkulose(storfe)

Nå har jeg ikke tatt med parasittiske zoonoser men det er ganske mange der og.
Reptiler har i hovedsak 1 type zoonose som smitter til menneske og det er salmonella. Det finnes andre zoonoser men de er så uvanlige at de er påvist kanskje 2-3 ganger i løpet av de siste 20 årene. Det finnes 2 parasittiske zoonoser på reptiler, men de samme zoonosene finner du også i katt, hund, storfe og fugl, og de er ganske uvanlige parasittene er ,Armillifer armillatus og Linguatula serrata.
Sist endret av The Rebel; 17. juni 2011 kl. 14:04.