View Single Post
Skal prøve å utdype litt hva The Rebel allerede har skrevet..

Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Er det bare jeg som stusser litt på det etiske ved å holde i utgangspunktet frie dyr fanget i et lite område som et slikt terrarie er? Det er ikke ment negativt i utgangspunktet, og jeg vet ikke nok om disse dyrene (?) til å uttale meg annet enn på generell basis, men det er noe som skurrer litt for meg her.
Vis hele sitatet...
Det er veldig viktig å huske på at reptiler er verdens aller største dyregruppe med over 8200 forskjellige arter til sammenlikning finnes det 5400 arter pattedyr hvor bare 75% av dem er smågnagere som mus. Som du sikkert skjønner så vil det å snakke generelt om reptiler bli som å snakke generelt om pattedyr. Videre tar jeg derfor utgangspunkt i de 30 forskjellige artene (30 forskjellige dyr) er for foreslått å holde lovlig i Norge. Dette er de mest vanlige artene å holde i fangenskap på verdensbasis og alle blir oppdrettet i stort antall, dvs at viltfangst ikke er en relevant problemstilling.
Ingen av disse artene er i stand til å skade deg mer enn hva en 3mnd gammel kattunge klarer på en dårlig dag.

En stor missoppfattelse når det gjelder reptiler er at de trenger hele verden å bevege seg på. Faktisk så benytter et marsvin eller kanin i naturen mer areal på et år enn hva noen av de foreslåtte artene benytter seg av i et helt liv. Grunnen til dette er at de foreslåtte reptilene ikke jakter på maten sin. De venter på at maten kommer til dem. Det største bevegelsestrangen de har er for å regulere kroppstemperaturen eller for å finne et nytt skjulested. Dette bevegelsesbehovet og mer til får de i et riktig tilpasset terrarie.

Sitat av Heffalompen Vis innlegg
En ting er katter og hunder og andre dyr som kan "temmes", og får et forhold til eieren, disse ligger jo bare inne i glassburet sitt og drømmer sikkert om et liv på prærien?
Vis hele sitatet...
Isåfall må de drømme om klekkeren de kom utfra da de var små, prærien eller jungelen har de aldri opplevd :P

I et terrarie er det et beskyttet klima. For at reptilet skal trives må det ha riktig temperatur, luftfuktighet og riktig lys. En fisk i akvarie må ha riktig temperatur, vannkvaliteter og lys. Det å ta ut en fisk av akvarie er temmelig absurd fordi du vet den vil dø fordi den ikke får puste. Ingen krever å kose med fisken eller forlanger at gullfisken skal ha et forhold til eieren.

Det samme gjelder for reptiler. Faktisk er eneste forskjellen at de er tørre istedet for våte. Reptiler er faktisk ikke smartere enn en middels stor gullfisk og bryr seg lite lite om eieren. Ingen av dem har videre behov for å bli tatt på heller.
Tror det er her mye av missforståelsen med reptiler ligger. Reptiler er ikke et kjæledyr på nivå med hund, katt, marsvin, kanin osv, de er mer et hobbydyr hvor det er å observere dyret som gjør det spennende. Igjen litt det samme som å ha akvarier.

Som med alle andre dyr så kreves det at eieren setter seg inn i hva dyret krever av stell og pass. De fleste som skaffer seg hund bruker lang lang tid på å lære seg alt om den aktuelle rasen de går til anskaffelse av en. Den samme regelen gjelder reptiler. De er ikke vanskelige å holde, så lenge eieren har satt seg inn i hva dyret krever.

Håper det svarte på spørsmålene dine.