View Single Post
Sitat av imba Vis innlegg
Jeg hadde helt sikkert kunne ha hjulpet noen folk med skattebetalinga mi, men SAMTIDIG så hjelper jeg dem jeg ikke har noen interesse av å hjelpe. Det er kanskje ikke så løsende i en konflikt, det skal du ha rett i, men det er en prinsippsak for meg, og jeg vil virkelig ikke betale for alle de idiotene som bor i dette landet.

Så det du sier, at det er ganske liten nytte i en avkriminalisering? men en legalisering derimot vil være alle tiders?

Altså, det fins ingen land som har tyngre stoffer legalisert. Ikke at det skal være et argument i seg selv, men det er nok kanskje en baktanke bak det, samtidig som at det er flere land som har avkriminalisert tyngre stoffer, også med en baktanke bak det.

Når det kommer til sosiologi, så kan du se på historien angående rusbruk i Norge.

Man kan f.eks se helt tilbake til vikingtiden, hvor vikingene var veldig tørste.
De herjer, lager leven, og blir full av skam. Såklart, alkoholen skal ha sin skyld også!
Men så ser du på det oppgjennom årene også, så er vi nordmenn urutinerte med rus. Nordmenn(skal prøve å ikke dra alle over en kam) kan ikke å håndtere rusmidler. Nordmenn er svært glade i å ruse seg, og det er noe som skiller seg ut fra f.eks mange andre land i Europa.

Jeg vil si at en av årsakene til at det går så fint med at Cannabis er lovlig i Nederland, er også de at de er som regel spesifikke kulturer som røyker. såklart, det fins mange andre "vanlige" mennesker også som røyker. I Nederland så er flesteparten av befolkningen sterkt kristne. (Ikke overtroiske kristne som i USA) Og de har som regel sterke normer og moraler når det kommer til rusmidler, de har en skikkelig god ruskultur hvor folk klarer å holde en balanse.
Var selv i Amsterdam i oktober, og overalt som du går på Coffeeshop til coffeshop, så er du som regel rastafarifolk, hippier, nedslitte folk og turister, og en eller anna fyren som ikke kan kategoriseres så enkelt.(Fordømmer ikke her nå)
Arbeiderklassen i England er også et gruppe mennesker som, i svært mange tilfeller ikke klarer å håndtere rusmidler på en respektabel måte. samme med store deler av Norge og Sverige. Helt sikkert flere land også som jeg ikke vet om.
Drikker du deg dritings i USA f.eks, så blir du sett på som en stor idiot, og blir nok arrestert om du er uheldig.(Såklart, det er idiotiskt å drikke seg dritings, men vi nordmenn ser veldig lett på det)

Så utifra, historisk sett, så er det faktisk en risiko med åpent salg. Men hvem vet, kanskje det egner seg godt?
Vis hele sitatet...
Du overanalyserer "åpent salg". En legalisering er ikke ensbetydende med fri flyt av narkotika. Jeg skjønner og ser alt du sier, men jeg tar det ikke til meg fordi du argumenterer mot en illusjon om at legalisering automatisk betyr FRI FLYT OG LETTERE TILGANG, som er veldig langt i fra realiteten. Det vi har nå er fri flyt og null regulering. ALLE kan kjøpe samtlige rusmidler som er å finne på markedet, uavhengig om du er rik, fattig, ung, gammel, arbeider eller trygdet. Så lenge du har penger nok til det du er interessert i å kjøpe, får du kjøpt det. DET ER FRI FLYT, det.

Sitat av imba Vis innlegg


Jeg er stort sett enig i nesten alt du sier, meen, så kommer prinsippet mitt inn.
Jeg vil bidra så lite som mulig med å støtte de som ikke gir tilbake, til tross for at jeg betaler en viss sum til det en dag idag(Har jeg noe annet valg?).


derfor, som du sier, så er det viktig å avkriminalisere og støtte de som trenger det, men samtidig bygge et system hvor de som bare lager liv og røre ikke vil kunne benytte seg av tilbudet. Ennå så vet ikke jeg hvordan det skal praktiseres.

Noe ala; f.eks en heroinist, meldeer seg pliktig til å dele ut det magasinet de deler ut i Oslo, evt. plikter seg til å ha seg en jobb. en svært lett jobb, hvor de får seg mer og mer utfordrende jobber som det går bra med dem.
Fins alltids noen feilhull i systemet i det jeg sier her nå. Det var bare en simpel tanke jeg kom på i farten
Vis hele sitatet...
Du må heller ikke glemme at heroinister er syke mennesker. De er ikke i stand til å holde noen jobb, på lik linje med en som er ufør. Det er idioti å sysselsette mennesker som ikke er i stand til å være sysselsett - det betyr ikke at de skal ekskluderes fra samfunnet.
Sist endret av brsbent; 10. juni 2011 kl. 23:03.