View Single Post
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Konvergerende variable? Hæ? Poenget er at selv om to ting varierer sammen, så betyr det ikke at den ene forårsaker den andre: De kan ha felles underliggende årsak, tilfeldigheter eller bare en delvis kobling.


Jeg skriver ingen slike ting. Jeg skriver simpelthen at kosthold som inkluderer kjøtt er en av årsakene til at vi er intelligente, som en motpåstand til den flåsete polemikken om at vegetarianere er mer intelligente.


Så fordi noe er et samfunnsproblem så er personene fritatt for kritikk i forhold til metodikk, vitenskapforståelse og argumentasjon?
Vis hele sitatet...
Er jeg som tullet med begrepene her, mente selvfølgelig problemet med tredjevariabler i korrelasjonsstudier. Så jeg tror egentlig vi er enige om det rent metodiske. Og jeg synes du tar opp en viktig ting, folk flest er alt for raske til å kaste ut med korrelasjoner og "person-who" fakta uten å faktisk ta høyde for de tingene du nevner.

Det andre jeg skrev var forøvrig rettet mot andre innlegg i posten og ikke deg, var bare jeg som glemte å fjerne det andre du skrev når jeg quotet.