View Single Post
Enhver som følger litt med i media for tiden har fått med seg skandalesaken om Birkedal. Mannen, som forøvrig stilte til valg som ordfører i Stavanger for FrP, har blitt siktet for seksuell omgang med en mindreårig, og også siktet for seksuell krenkende adferd mot flere personer. Det er også flere som hevder de har blitt utsatt for seksuelle overgrep, helt ned til 15-årsalderen.
Sitat av 15-åringen
- Jeg var full, og mistet de jeg var sammen med. På ett eller annet vis dukket Trond opp. Han drikker jo ikke. Så spurte han om jeg ville være med til Christiania hotell og sove der.

- Da vi kom fram ville han massere meg med oljer. Deretter hadde vi oralsex.

(Fra Dagbladet.no
Vis hele sitatet...
Birkedal skal også ha filmet flere gutter mens de badet i boblebadet hans.

Saken i seg selv er ikke særlig ekstraordinær. En overgrepssak av den "milde" varianten. Det som derimot gjør den mer spesiell, selv om liknende saker har skjedd før, er at siktede stiller som ordførerkanditat i Stavanger. Eller, stilte. Når saken først dukket opp var det første som slo meg at dette har skjedd før. Det har vært andre overgrepssaker som hadde FrP innblandet på et vis.

Men ettersom tiden går popper det jo opp mer og mer opplysninger. Flere sentrale styringsorganer og ledelsen i FrP har jo i over tre år visst om denne saken! Siv er med en gang på defensiven og taler for å gagne partiet, og hun får stadig kritikk for å ikke vise medfølelse og ikke ta noe ansvar. Generalsekretæren i FrP, Geir A. Mo var i går på TV2, og intervjuet han fikk virket mer som et avhør der siktede nekter å tyste. Nyhetsankeren spurte en rekke spørsmål, og de eneste svarene vi fikk av Mo var at FrP har under hele saken stilt seg bak regelverket og retningslinjene FrP selv har laget. For det første: det er feil. Det kom frem i dag at det er ingenting som står i regelverket om at man skal holde hemmelig opplysninger eller informasjon om en straffesak eller en straffbar handling. For det andre: FrP har holdt tilbake opplysninger om en overgrepssak for politiet! FrP, som er partiet som går hardest ut mot kriminelle, og mener at straffene for overgrep og andre kriminelle handlinger er for lave. De, altså ledelsen i FrP holder informasjon om en straffbar handling hemmelig for politiet. I tre år!

Dette bryter med alt Fremskrittspartiet har sagt om kriminalpolitikk, enda, tre år etter den ulovlige handlingen Birkedal utførte, har ingen sagt beklager til ofrene. Og uten at dette er skrevet noen steder, så tror jeg ofrene bare blir sett på som ødeleggende faktorer for partiet for ledelsen.