View Single Post
Jeg klarer ikke å stusse på måten man definerer en muslim i dagens sammfunn. Jeg ser ofte mennesker som snakker om afganere eller pakistanere og som om det er de som er muslimene.
Jeg har vokst opp i en delvis muslimsk familie, men både jeg og familien min er etnisk norske. altså min bestemor og mor tok et valg da de var i 20 årene og ble muslimer. Men det virker som at mange ikke skjønner at dette går ann.
Jeg tror at mange ikke klarer å skille mellom relgionen og et lands kultur.
Ser alt for ofte en form form "hudfarge klassifisering", er du hvit, så er du enten kristen, jøde eller atheist, er du lysebrun så er du muslim, er du mørkbrun så er du hindu, og er du svart så er du en voldtektsmann eller lommetjuv.

Jeg har også lest koranen, og jeg er oppvokst med sunni skikker, og jeg kan ikke si at jeg har opplevd noe uvanlig annet enn at svinekjøtt og alkohol er forbudt, og at man skal gjøre sallah. (bønn)
Jeg tror problemet kanskje ligger i at invandrere har andre skikker fra sitt hjemlands kutur, som vi her i norge ikke er enige i, men mange klarer ikke skille mellom relgionen og kulturskikker.

Desverre så har jo media fullt oppsyn med værstingene, så vi nordmenn får se hvordan "muslimene" holder på. Men det er jo så viktig å huske at det finnes ekstremister i alle relgioner. Personlig synes jeg til kriste ekstremister er like, kanskje mer skremmende en islamske ekstremister. Disse folkene er ikke det jeg kaller "gode relgiøse", dette er mennesker som omtolker hellige bøker og skrifter, på en slik måte at de vinner på det selv, enten det er i form av egne meninger om hvordan ting burde være, eller andre vinninger.
Jeg synes det er ei trist utvikling som er igang. Man må bare huske å ikke dømme et menneske utifra hvordan en ser ut eller hva en tror på.