View Single Post
Sitat av sagem Vis innlegg
Fordi de er så ekstremt disiplinerte, hørte på nyhetene at de stoppet på rødt lys i kryss selv om det nesten ikke er verken vei eller biler der.
Vis hele sitatet...
Norge var faktisk sånn før. Israel er det faktisk fortsatt. Sør-Korea og de tyske landene har også noen av de samme tendensene.. så helt uhørt er det ikke
Sitat av dvs Vis innlegg
Hva tenker dere om kollektivisme vs individualisme? Hvordan mener dere Norge er, når det kommer til dette?
Vis hele sitatet...
Norge var sterkt kollektivistisk, men har nå flyttet seg et stykke over mot "meg, meg"-tankegangen. Tror det går et sterkt skille mellom de nyere generasjonene og min generasjon (er 31 år, jobbet på vgs så har litt belegg for dette) når det gjelder det å oppføre seg i grupper og i samfunn.

Ser fortsatt dog at normenn i det store og hele instiktivt unngår endel atferd som gjør livet enklere for seg selv, men verre for helheten. Tenker da særlig på hvordan vi oppfører oss i kø og i forhold til forsøpling. Jeg vet jeg har ganske mange flere eksempler på atferd som er destruktiv for samfunnet/gruppen, men kommer ikke på dem nå. I de arabiske landene så jeg mye av denne mangelen på omtanke for helhten.

Tror Amerikanere er mer kollektivistiske enn de fleste tror forøvrig. Husk at det er en fryktelig stort konformitetspress der, familieliv er viktig og det er stort fokus på charities, kirkesamfunn og andre forsamlinger.

Og hva tror dere er hovedgrunnene til at japanerene ikke plyndrer i denne tiden?
Vis hele sitatet...
De er ikke forbanna idioter. Se på hva som skjer i de tyske landene under naturkatastrofer, er ikke akkurat panikk der heller. Samme med Norge forsåvidt.. hadde det samme skjedd her hadde vi nok ikke tatt det i nærheten av like rolig, men tviler sterkt på at vi hadde sett noe særlig plyndring og fandenskap.