View Single Post
Leste nettopp denne artikkelen på db.no:

http://www.dagbladet.no/2011/03/14/n...nami/15812879/

Jeg blir svært glad av å lese slike saker, da jeg mener at det viser en utrolig positivt side av det å ha en kollektivistiske tankegangen i et samfunn.

Det blir vist til orkanen i New Orleans i artikkelen, der det ble mye plyndring, som da på den andre siden blir et resultat av den sterke individualistiske tankegangen de har. Selvom de prøver å fremstille seg som at de er det motsatte, der de skal stå samlet og alle passer på naboene sine.

Det er jo også svært mange andre negative sider ved å ha et for individualistisk samfunn, slik jeg ser det. Da spessielt når det kommer til helse. Det er svært mange barn som lider av underærnæring og dårlig helse i USA (sett iforhold til mange land her i europa), men da det ble foreslått en lovendring som skulle sikre barna, ble dette avslått fordi man ikke skulle blande seg inn i folks privatliv.

Hva tenker dere om kollektivisme vs individualisme? Hvordan mener dere Norge er, når det kommer til dette? Og hva tror dere er hovedgrunnene til at japanerene ikke plyndrer i denne tiden?