Tråd: Planka Oslo
View Single Post
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Hvorfor Svarer du på ting du ikke har greie på? De vil antageligvis kunne påberope seg at de er en veldedig og allmennyttig institusjon/organisasjon og beløpsgrensen er da 140.000 kroner. Dette gjelder ikke ordinær medlemskontigent. Du mener tydeligvis at de er næringsdrivende, men i lovens forstand vil de ikke være det ettersom dette ikke er egnet til å gå med overskudd slik de beskriver virksomheten. Dersom de ville blitt ansett å drive næringsvirksomhet måtte dette i tilfellet være salg av forsikring som er utenfor avgiftsområdet. Dette er nok litt mer komplisert enn du prøver å gi utrykk for. Les litt her før du velger å kommentere ting du ikke har greie på. http://www.lovdata.no/all/nl-20090619-058.html
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men her er det du som driter deg ut og ikke meg. Bare fordi du har funnet fram en lussen link fra lovdata så tar jeg iallefall ikke dine ord som god fisk. Det lukter ''jeg har googla meg inn på lover og regler som jeg ikke vet hvordan fungerer og lest i 10 minutter'' lang vei.

Dette vil aldri kunne gå under veldedig ELLER allmennyttig institusjon/organisasjon what so ever. Reglene for å komme inn under denne kategorien er meget streng. Om du mener at de skulle klart dette så vil jeg gjerne ha en dokumentasjon av deg på at noe slikt ville vært mulig. Neppe!

Det vil heller aldri kunne gå under forsikringsselskap heller, selv om du så fint har funnet fram at forsikringer er avgiftsfrie.

Forskrift om minstekrav til egenkapitalen for norske forsikringsselskaper

§ 2. Minste egenkapital

Et forsikringsselskap skal ha en egenkapital som til enhver tid utgjør minst 16 mill kroner.

Men uansett bare for å motbevise deg om det var reelt (noe det ikke er):

§ 3-13. Ideelle organisasjoner og foreninger

(1) Omsetning av varer og tjenester fra ideelle organisasjoner og foreninger er unntatt fra loven dersom vederlaget mottas i form av medlemskontingent. Det er et vilkår at omsetningen er ledd i organisasjonens ideelle virksomhet. Unntaket omfatter ikke tjenester som gir noen rett til å overvære idrettsarrangementer.

Om du leser på planka sine sider, så foregår ikke dette som noen kontigent. Man betaler ett beløp for en periode, altså 1 mnd og er forsikret i 1 mnd, ergo dette er ingen kontigent.

1) De vil aldri få innpass som ideell organisasjon eller forening
2) De vil heller aldri få innpass som forsikringsselskap, og hvem som helst kan ikke selge forsikringer.
3) De selger ikke kontigenter.

= de får ta å registrere firma som alle andre