View Single Post
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Den må jeg nesten få komme tilbake med svar på. Er også usikker på hva proortodoks betyr. Men ja, det var en annen guddom som ble tilbedt ved siden av Yahweh. Men det er kanskje ikke det du ville frem til ?
Vis hele sitatet...
Proto-ortodokse kristne er de som hadde den ortodokse troen før den ble ortodoks, for å si det litt keitete. Det fantes ikke ortodoks kristendom før konsilet i Nikea sammenkalt av Konstantin på 300-tallet.

Når det gjelder andre guddommer, så har du delvis rett, dvs. det fantes utallige forskjellige småsekter som hadde vidt forskjellige oppfatninger av hva som var rett tro. Det fantes f.eks. en menighet som trodde det fantes 365 guder, én for hver dag. Et annet eksempel er gnostikerne som mente hele den materielle verden var djevelens verk, og endog én (muligens fler) gnostisk sekt(er) som så slangen (Satan) som frigjøreren. Men i mine dypdykk i tidlig kristen historie har jeg enda ikke kommet over beskrivelser av uttalt kristne sekter som tilbad flere guder samtidig. Det ligger liksom i sakens natur, man gikk over fra polyteistisk gudstilbedelse som noe rent praktisk (gi vannguden et offer, ellers kommer det ikke regn, osv) til en religion der fokuset lå på livsførsel og mtp. et liv etter døden. Etterlivet og moral hadde ingen plass i polyteistisk praksis, slike ting var forbeholdt filosofien. Men selv i polyteistisk tro hadde man gjerne en forståelse av et gudehierarki, og ofte én allfar "på toppen". Denne ble imidlertid ansett som så fjern at det var mer hensiktsmessig å ofre til de nære undergudene.

Jeg sier ikke at du tar feil, for selv om jeg har lest mye om dette er det forsvinnende lite i den store sammenhengen. Jeg holder det for veldig mulig at du har helt rett, og at jeg bare ikke har fordypet meg nok i emnet. Så jeg tar imot kilder med glede og takknemlighet, dette er nemlig et emne som opptar meg sterkt og som jeg gjerne bruker tid på. Opplys meg!