View Single Post
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Bra for deg, jeg prøver også å møte nye mennesker med et åpent sinn. Men når du etter hvert oppdager at denne personen oppfører seg i tråd med kulturen eller religionen sin, og du misliker han og behandler han dårligere enn andre på grunn av det, da har du, i følge den nye definisjonen av ordet, blitt rasist! Akkurat som jeg, velkommen etter.
Vis hele sitatet...
Nei, om jeg missliker en person for hans væremåte, er jeg ikke rasistisk, men dersom jeg gjør slik jeg forstår deg, sier at alle som ser ut som, alle som kommer fra samme sted som, at alle med samme religion som osv.
Forskjellen ligger i at du, slik jeg forstår deg, tillegger mennesker du ikke har møtt, samme negative inntrykk du har fått fra mennesker du har møtt eller hørt om.

Skal prøve å komme med et eksempel, selv har jeg store fordommer mot alle som sier at de er kristne, men hver gang jeg møter en kristen jeg aldri har møtt før, lar jeg vedkommende få en mulighet til å vise meg at jeg tar feil, jeg tar utgangspunkt i at mine fordommer ikke stemmer.
Har generelt fordommer når det kommer til all religion, men det betyr ikke at jeg ser ned på alle som sier de er religiøse, men det får meg til å stille en del spørsmål når jeg møter en som sier at h*n er religiøs.

Så ja, jeg er full av fordommer og forutinntatte meninger, men jeg prøver så godt jeg kan og ikke la dette styre hvordan jeg går fram og er veldig bevisst på og ikke forhåndsdømme mennesker jeg møter for første gang, for et menneske er et menneske uansett hvor det er født eller hvordan oppdragelse vedkommende har.

Sitat av Kaisama
Haha, ja, her har vi altså enda en definisjon av ordet, takk for den du! Nei, det du beskriver kalles å generalisere, eller å skjære alle over en kam som de sier, det er ikke det samme som å være rasist. Du vet heller ingenting om hvorvidt jeg gjør det eller ikke, så nå er du, i følge din egen definisjon, rasistisk mot meg.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke noe ny definisjon, det er bare en annen formulering. Og nei, jeg er ikke rasistisk mot deg fordi om jeg tror at du har rasistiske holdninger.
Hadde jeg derimot kalt deg en jævla rasist og sagt at alle som er rasister er noen forbanna idioter, da er jeg rasistisk, men noe slikt har jeg da virkelig ikke gjort? Og ja, en stor del av rasisme er generalisering, grunnen til at det kalles rasisme er fordi man generaliserer for eksempel alle med en gitt hudfarge religion eller hva det skulle være.