View Single Post
Sitat av Widow Vis innlegg
Hvis vi ikke skal gå etter språkrådets definisjoner, hva skal vi gå etter da?

Hvorfor er det ikke riktig å kalle meg nordmann? Hvor mange generasjoner må det gå mellom innvandrere før de blir nordmenn? Blir de aldri nordmenn?

Ja, du hadde vært (....) i mine øyne.

Hvis man har statsborgerskap så er man en borger av staten Norge, altså du er fra Norge.
Vis hele sitatet...
Vel vi kan foreksempel starte med at folket som har levd noen tusen år her har hatt en egen oppfatning om en nasjon ganske langt tilbake. Eller kall det en ide om et fellesskap basert på et folk. Denne tanken fantes før språkrådets definisjoner.

Sitat av Widow Vis innlegg
Hvis man har statsborgerskap så er man en borger av staten Norge, altså du er fra Norge.
Vis hele sitatet...
Igjen du er jo fra Norge, men ikke nordmann. Statsborgerskap sier ikke noe om du er nordmann eller ikke. Europeisk definisjon på nasjonstilhørighet har vanligvis vært felles språk, lignende normer og regler, forsåvidt matvaner og ikke minst felles historie og etnisk opphav. Når Harald Hårfagre samlet Norge samlet han folket i det han mente var kongeriket Norge, altså han samlet folket innenfor sine territoriale grenser som han mente omfattet hvor hans folk bodde.

La oss si at du hadde hatt amerikansk statsborgerskap og er bosatt i USA. Da er du amerikaner, altså du er medlem av statsnasjonen.

Hvor mange generasjoner man må være nedstammet fra kan jeg ikke gi deg et godt svar på. Men de folkene som bosatte seg i Skandinavia kom fra Sør-Europa.

Sitat av Kaisama Vis innlegg
Det er feil i juridiske sammenheng ja, men jeg föler alt for sterkt at det fölger med en viss identitet og väremåte i det å väre norsk, til at jeg kan omtale personer som oppförer seg helt annerledes som nordmenn. Norge og resten av Europa er ikke bygget opp på samme måte som for eksempel USA, der hele poenget alltid har värt å skape mangfold rundt en liten idekjerne. Nasjonalromantikken har satt sine spor, og de henger igjen den dag i dag.
Vis hele sitatet...
Oppfattelsen av nordmenn som et folk fantes før nasjonalromantikken. Men jeg forstod deg kanskje ikke riktig.
Men vi deler oppfatning om statsborgerskap i USA.

Sitat av Mith Vis innlegg
Javel, da får du bruke en av undergruppene da, hvis du sikter til fiskere og skogsfolk i bunad og roser i kinnene. Nordmenn har norsk statsborgerskap og så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Vel, begrepet nordmann har funnets før nasjonalromantikkens fremstilling av nordmann. Ser du prøver å lage et morsomt poeng.

Sitat av Mith Vis innlegg
Nordmenn har norsk statsborgerskap og så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Ok, og hvis jeg er uenig ? Skal jeg bare presentere mitt synspunkt og si at så enkelt er det, og da må man godta det ?

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvordan du definerer ordet nordmann eller hva du legger til grunne for å være norsk driter jeg i, har man norsk statsborgerskap er man nordmann.
Vis hele sitatet...
Da er det vel ikke vits i å diskutere. Vi får være enige om at vi er uenige i hva man kan legge i begrepet nordmann.

Sitat: Originalt skrevet av Kaisama
Greit nok, du trenger ikke å bry deg om mine meninger, men du skal huske på at språk og hvilke fölelser vi tillegger ulike begrep utvikles först og fremst gjennom mennesker i et fellesskap. Hvis det er mange nok som föler som meg, så hjelper det ikke at du forsöker å redefinere ordet på alle andres vegne, uansett hvor fin ideologien din bak det er.

Jo takk, det argumentet fungerer begge veier så det er vel best at du slutter å snakke på vegne av "nordmenn" og heller spesifiserer hvem du tror du representerer og har med på laget for å definere ordet.

Og der kom det fram i diskusjonen om det ligger noen politisk ideologi bak om hva man kan definere en nordmann som. Totalt uinteressant.