View Single Post
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Det var kanskje litt overdrevet å si at jeg lever på nudler, men det jeg ville få frem, er at vi studenter lever svært fattig enn det vi egentlig burde.
Jeg kan ramse opp mitt budsjett som et eksempel, slik at du forstår at jeg faktisk bruker pengene mine på noe fornuftig.

388,- i uken på mat er svært lite, det holder så og si akkurat, og da er det som regel billig mat man må leve på. Og da har vi ikke penger til å for eksempel dra på byen, eller dra på kino, eller f.eks. ta seg en helg hjemme hos venner og familie. Greit nok, vi har en mor og en far som kan bidra, men vi er over 20, så dette burde ikke være nødvendig. Vi er voksne mennesker som skal klare å ta vare på oss selv.
Vis hele sitatet...
For det første er studielånet per i dag på 8900 kroner i måneden. Du bruker neppe så mye på pensumlitteratur at du bruker opp alle pengene i starten av året på det - og det finnes uansett mye å spare på å kjøpe bøker brukt, via internett og så videre. Rundt 5000 etter husleie er absolutt ikke så ille.

For det andre så har studenter gjerne en hel del ferie, mer enn de fleste som er i fast arbeid. Hvis du vil sikre deg fem uker ferie slik vanlige arbeidstakere har så har du plass til minst et par uker jobbing i løpet av sommeren, uker hvor du potensielt sett kan tjene inn en hel del.


Jeg sier heller ikke at uføre har det godt, men de har det bedre. Og det jeg mener, er at de burde ha strengere krav til utbetaling av trygd, og heller gi litt mer penger til studenter, så vi faktisk kan få leve livet litt vi også. Det kan du da ikke være uenig i?
Vis hele sitatet...
Synes ikke studenter skal få noe mer, utover muligens en liten indeksregulering. Trygdesystemet har behov for restrukturering, men går først og fremst på å rydde opp i den administrative katastrofen som NAV er, uten å generelt sett gi hardere kår for folk som ikke er i stand til å jobbe.

Jeg er selv student, ved et studie som nok vil regnes å være forholdsvis krevende av mange, men jeg vil absolutt si at jeg lever livet. Enda mer enn uføre som har alvorlige lidelser, til og med