View Single Post
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Å si at du må spise nudler til middag hver dag sier mer om din evne til å forvalte de utdelte midlene enn om lånesystemet.
Vis hele sitatet...
Det var kanskje litt overdrevet å si at jeg lever på nudler, men det jeg ville få frem, er at vi studenter lever svært fattig enn det vi egentlig burde.
Jeg kan ramse opp mitt budsjett som et eksempel, slik at du forstår at jeg faktisk bruker pengene mine på noe fornuftig.

Tallene er oppgitt i månedspris
Utbetalt: 6750,-
Husleie: 3500,-
Busskort: 400,-
Treningssenter: 400,-
Telefon 400,-
Annet viktig dill (eks. dopapir, tannkrem, deo, pluss mye mer): 500,-
Penger å bruke på mat: 1550,-

388,- i uken på mat er svært lite, det holder så og si akkurat, og da er det som regel billig mat man må leve på. Og da har vi ikke penger til å for eksempel dra på byen, eller dra på kino, eller f.eks. ta seg en helg hjemme hos venner og familie. Greit nok, vi har en mor og en far som kan bidra, men vi er over 20, så dette burde ikke være nødvendig. Vi er voksne mennesker som skal klare å ta vare på oss selv.

Trygdesnyltere er ikke de systemet er ment på, så det blir en meningsløs sammenligning. Innbruddstyver tjener også mer penger! Hvis du er veletablert med barn, familie og huslån er ikke 14000 så mye penger, i alle fall ikke i forhold til en student som lever glade dager uten forpliktelser eller gjeld å betjene. Husk at folk som er uføre stort sett ikke har det greit.
Vis hele sitatet...
Jeg sier heller ikke at uføre har det godt, men de har det bedre. Og det jeg mener, er at de burde ha strengere krav til utbetaling av trygd, og heller gi litt mer penger til studenter, så vi faktisk kan få leve livet litt vi også. Det kan du da ikke være uenig i?
Sist endret av Neutralizer; 19. desember 2010 kl. 20:47.