View Single Post
Sitat av Boble Vis innlegg
Trådstarters utgangspunt var et besøk i kirka med skolen, noe som både kan innebære et besøk, eller en gudstjeneste. Begge deler kan gi utbytte i form av å lære hvordan kristne tenker. Flott at du kan omgås kristne mennesker og vet hva de står for, men dessverre er det mange som ikke har dette grunnlaget. Derfor mener jeg at det ikke er feil å integrere korke/moské/tempel-besøk i skolen.
Når man besøker kirken som et skolebesøk får man en forklaring på hvordan kristne ønsker at ting skal foregå og hvordan de tenker, dersom man deltar på en gudstjeneste kan man få innblikk i hvordan dette fungerer i praksis(kanskje dette ikke alltid er i tråd med det som blir fortalt på en omvisning?)
Det kommer an på hvaslags utbytte man vil ha og hva man vil lære.
Vis hele sitatet...
Slik jeg oppfatter det så virker det som om trådstarter skal i skolegudstjeneste, spesielt med tanke på hvilken høytid vi nærmere oss så burde vel dette strengt tatt noe du også kunne lese mellom linjene.

Hvorfor skulle ikke en omvisning i kirken være i tråd med praksisen? Jeg tviler sterkt på at læreren i rle-faget har så mangelfull kompetanse at han ikke engang vet hvordan en gudstjeneste fungerer. Man vil i tillegg få mer ut av en slik omvisning, som jeg nevnte tidligere, fordi en gudstjeneste bare er sentrert rundt det å tilbe gud i motsetning til en omvisning som omhandler et større mye område.

Og igjen, er helt enig med deg i at et kirkebesøk i skoletiden er greit, men ikke slik at det går på bekostning av andre timer enn rle -timene og at dette burde foregå mest mulig informasjonorientert slik at man fikk mest mulig ut av besøket.. Hvis man skal på kirkebesøk så burde man også vurdere å besøke andre religioner slik at man får et bedre innsyn i deres praksis, dette er noe jeg ser mye mer pressende. Man kan for eksempel se på nordmenns holdninger til Islam i dag, med den fremmedfrykter som har oppstått. Jeg tror vi ville hatt et mye større utbytte av å besøke en moské for å si det sånn...