View Single Post
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
For å fortsette å ri en nesten død hest, det kapitlet du linker til handler om photoelectric effect, som er et spesielt fenomen i fysikken hvor metaller belyst med elektromagnetiske bølger med veldig kort bølgelengde (fra synlig lys og over i røntgenstråler, har du feks noen sinne hørt om røntgenlys?) kan finne på å slippe løs ekstra elektroner.
Vis hele sitatet...
Spesifiserer man området, slik som f.eks. røntgen, er det ikke vanlig å si "lys" – da sier man røntgenstråler, mikrobølger, infrarødt, UV-stråler, gammastråler, etc. At kapittelet omhandler den fotoelektriske effekten har forsåvidt lite med saken å gjøre. Poenget er at det i fysikken ikke er uvanlig (merk at jeg med det ikke påstår at det forekommer veldig ofte) å si "lys" når man omtaler spekteret i sin helhet, eller ikke spesifiserer underområdet.

Sitat av MrBlaine
Vet ikke hvor du har fysikken din fra, men i mine vekttall med fysikk var det aldri snakk om radiolys, røntgenlys eller mikrolys. Men det er mulig det har skjedd store ting i fysikken de siste åra...
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt en del fysikk på høgskole og universitetsnivå, og kun ett av fagene hadde en professor som konsekvent benyttet denne ordbruken. Det er altså ikke veldig vanlig – spesielt ikke på det mer grunnleggende nivået, ettersom det lett kan forvirre før man er helt inneforstått med kontinuiteten i spekteret og at inndelingen er fullstendig arbitrær – men det er heller ikke veldig uvanlig.