View Single Post
Sitat av ReOB Vis innlegg
...og problemet med å kun bruke et akselerometer er at de blir påvirket av g-kreftene raketten blir utsatt for når den endrer retning
...
Vis hele sitatet...
Godt innlegg.

Jeg har selv eksperimentert med balanserende roboter (Segway). Eneste skikkelige måten å få dette til på er kombinasjonen av akselerometer og gyro. Akselerometeret påvirkes av akselerasjon, som du beskriver. Og gyroen har avdrift. Men til sammen (ved bruk av et Kalman-filter) blir det bra.

Videre pusler jeg litt med radiostyrte ting, herunder et helikopter eller to. Der er gyroen temmelig vesentlig for stabilisering.

Og jeg kan ikke forstå at dette skulle være noe enklere i en rakett.

Hvis man ser på den første videoen, ser systemet ut til å stabilisere/korrigere raketten i en stasjonær situasjon. Det kan man også forvente med bruk av akselerometer. På neste video demonstreres angivelig systemet in flight. I beskrivelsen til konstruktøren står det at transisjonen fra vertikal til horisontal orientering ikke forårsakes av styringssystemet, men en bevisst feilplassering av tyngdepunktet. Styringssystemets oppgave er da å holde raketten i horisontal orientering.

http://www.youtube.com/watch?v=sKiLbdQ7d1c

Men jeg synes personlig ikke denne ferden ser så kontrollert ut. Litt av problemet er den korte flytiden. Jeg hadde ikke blitt overbevist om at dette virket før jeg fikk se en betraktelig større tid/avstand hvor raketten beholdt sin horisontale orientering.