View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
At vi ikke har noen god fysisk forklaring utelukker ikke automatisk et fenomen.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Man kan etablere tilstedeværelsen av et fenomen uten å forstå virkemåten.

Men iogmed at det sålangt ikke har latt seg gjøre å etablere tilstedeværelsen av telepati utover påstander - så kan man trekke inn den nåværende forståelsen av fysikken og biologien og midlertidig konkludere med at det er usannsynlig at fenomenet finnes.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Fakta er at det finnes tusenvis av vitnesbyrd om mennesker som har opplevd det de vil kalle for telepati. Vitenskapelige forsøk har hittil ikke kommet med overbevisende resultater om at telepati virkelig fungerer.
Vis hele sitatet...
Vitnesbyrd alene er håpløst utilstrekkelig, det er bare en form for påstander. Det finnes påstander og vitnesbyrd om uendelig mange ting her i verden, mange motstridene mot andre og garantert mange du ville finne helt absurd. Det var en tid da man kunne dømme kvinner til døden fordi vitner sa de drev hekseri. Det var tider da man ofret mennesker og alle var enige om at det gav bedre avlinger, bonden vitnet på det... Enkelte steder forekomer slikt enda.

I motsetning til deg så utelukker ikke jeg at fenomenet forekommer.


Sitat av Bearass Vis innlegg
At det strider mot all logisk sans mener jeg man kan diskutere. Det er da slettes ikke uvanlig at personer mener å kunne fornemme at ting. Kanskje er jeg svært unik, men tror det er flere som har hørt de klassiske: "Jeg våknet mitt på natta akkurat på samme tid da mor hadde hjerteinnfarkt", "Jeg følte på meg at noe var galt", "Jeg tenkte akkurat på deg, og nå ringer du".
Vis hele sitatet...
Jeg mener man bør lære litt om statistikk og hva mennesker legger merke til. Det skjer uhyrlig sjeldent at noen ringer samtidig som andre tenker på dem - men statistisk sett med milliarder av mennesker med mobiler og vennskap så skal det skje hele tiden. Siden det for enkeltinvidet er en usansynlig hendelse så vil man også trekke oppmerksomheten på det. Det er veldig usannsynlig at en bestemt person vinner i lotto, men statistisk sett veldig høy sannsynlighet for at noen av dem som tipper vinner. Antageligvis mener mange av de som selv vinner at de er helt spesielle og velsignet av gud eller har synske evner som så det riktige nummeret osv. - men kan man ørlite statistikk så virker den type forklaringer poengløse.

Sitat av Bearass Vis innlegg
At det hittil ikke har vært 100% overbevisende vienskapelig forsøk som den mest hardnakkede skeptiker kan støtte opp kan vi alle være enige i.
Vis hele sitatet...
Og man skulle tro det var rimelig greit å gjøre også utifra hvor konkrete og spesielle påstandene fra en del mennesker rundt overnaturlige evner er.

Sitat av Anderson
Forskjellen er at når jeg lytter så bruker jeg kun hørselen min kombinert med min forståelse.
Uten andre hjelpemidler en forståelsen hører jeg noe andre ikke ville fått med seg.
Vis hele sitatet...
Ja alstå en sonarmann på en ubåt har trenet forståelsen sin om propellyder slik at han hører forskjellen på en Akula-ubåt og en fisketråler. Andre igjen klarer forskjellen mellom en BMW og en Porsche. Jeg synes det var litt diffust hvorfor du trekker det inn i tråden, og du hadde en veldig uklar måte å forklare det på.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 14:41.