Tråd: Kapitalisme
View Single Post
Ikke nødvendigvis. Ting tar tid, i hvertfall når et helt samfunn skal omvendes. Nå som private bedrifter, skoler og barnehager fases ut til fordel for staten vil alle etter hvert ende opp med å jobbe for staten. Ungene vil gå gjennom et statlig system fra når de er små barn til de er ferdig utdannet og skal ut i arbeid, hvor de enten ender opp i statlige bedrifter og institusjoner eller flytter utenlands. Når alle er en del av statens nettverk kan hjernevaskingen begynne og vi kan ende opp som et diktatur. Jeg sier ikke at det kommer til å skje med det første, men at det detaljregulerte samfunnet vi er på vei inn i ikke fører noe godt med seg.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det er jeg eller du som har sovet, og drømt, i historietimen, men min oppfattning er stikk motsatt. Siden arbeiderpartiet tok kontroll etter krigen levde "vi" først i et temmelig sosialistisk land, som har glidd mer og mer mot markedsøkonomi(som er det økonomiske system du argumenterer for, ikke den kapitalistiske tankegang. de henger ofte sammen). Med unntak av reaksjonene på finanskrisen, har det vært en stødig vridning mot høyre som virkelig har skutt fart siden reagan/thatcher perioden. New Labour(UK, tony blair) lå jo nærmest til høyre for Tory før Thatcher. Høyrefløyen har tatt over i Arbeiderpartiet. EU er en stor fest av nyliberalistisk markedsøkonomi. Ingen fare for at vi skal nærme oss noen sosialistisk revolusjon med det første. Med mindre det er som en motreaksjon mot markedsøkonomien, selvfølgelig. Men da bør du heller late som om du støtter en vridning mot venstre (eller ...)