Tråd: Rivotril 2MG
View Single Post
Direktør
Lunar's Avatar
437
Sitat av Tothep Vis innlegg
Alt ligger i hodet.. (selvfølgelig vet jeg at abstinenser er fysiske også)
Jeg vet at opiat/opoid abstinenser kan være ganske tøffe, men jeg har trappet ned før uten problemer.
Har gått oxy nå i litt over 3 mnd. Så var det ketorax i ca 1 år før det. Jeg trappet ned ca. 40-50 mg daglig bruk av ketorax på 3 uker. Hadde ikke noe form for abstinenser heller.

Føler jeg har 100% kontroll. Ser ikke nedtrapping av dette som noe problem.
Jeg tror også noen er mere utsatt for abstinens problematikk enn hva andre er.
Det som er viktig er godt samarbeid mellom lege og pasient.

Har også med om du bruker det for smerte/angst eller bare rus.

Jeg får mine medisiner pga. sterke smerter. Har utredning hos tverrfaglig team og smerteklinikk.

Hvorfor får/fikk du dine smertestillende? Var det bare smertestillende eller var det beroligende også?
Vis hele sitatet...
Mye sant i hva du sier. Opiatabstinenser er faktisk ikke fysiske de er psykiske. Men hjernen lager fysiske abstinenser når det ikke får stoffet lenger. Så en veldig bra dokumentar om heroin og heroinproblemene rundt omrking i verden, mest fra Norge faktisk, siden vi er den staten i verden med høyest antall overdoser pr innbygger. Og på europa toppen er Oslo som heroin hovedstaden. Måtte bare nevne det.

Tilbake til tema, jeg har alltid trudd heroin abstinenser var fysiske og gikk utover det psykiske(Det trur jeg de fleste tenker), men det er faktisk psykisk som går utover det fysiske. For det som skjer når hjernen får et overskudd av morfin i hjernen begynner den å skille ut en veldig kraftig "bølge" endorfiner og man får den euforiske følelsen. Det som da skjer når man slutter er at hjernen ikke lenger klarer å produsere de stoffene som stimulerer nytelsesenteret, smertesenteret m.m i hjernen, og man får da store fysiske ubehag og kramper i muskler, hjertet som igjen gjør deg anspent og du får dårlige nerver så utvikler det seg videre derifra. Men nok om det.. Synes bare det var spennende å høre hva som faktisk skjer oppi hodet av heroinen, heroin er jo såpass nytt at det er faktisk ganske lite studier om det iforhold til det man skulle tro.

Er det forresten noen som vet hva den dokumentaren heter?(Er en engelsktalende film, de snakker litt om norge og hvor fint land vi er og hvorfor tingene ligger ann som de gjør osv. Viss noen kjenner seg igjen i det jeg sier og vet hva den heter, skriv det her eller send meg en pm helst.

Jeg fikk medisinene mot smerter men benzo mot angst og panikkanfall. Og nå sist etter jeg har misbrukt opiater en stund fikk jeg det mot abstinenser og angst.

ps! husk at jeg ikke har noe doktorgrad i hvordan heroinen påvirker hjernen, er bare sånn ca hvordan jeg husker han professoren forklarte det, men er noe ala det jeg forklarer(les mellom linjene) men må løpe