View Single Post
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg synes du utelater at det kan ha vært fordi soldaten rett og slett mistet fatningen. Du fremstiller det som om enten skyter en soldat for å uskadeliggjøre (ikke drepe) eller for å drepe og hvis han gjør det første kunne ikke det andre intreffe.

Hva om soldaten da mistet fatning, og skjøt relativt ukontrollert mot en person som virket truende? Jeg ville anta at det her dreier seg om nettopp det. Det var en dårlig utført operasjon hvor soldatene ble plassert veldig utsatt (firet ned i en agressiv folkemengde? wtf?) og reagerte panisk.

At det ble mange kuler trenger ikke værre fordi soldaten ønsket å være sikker, mer enn reaksjon på at nå er sitausjonen veldig truende og hvis jeg bare trykker nok ganger på denne knappen så går kanskje ting greit - muligens veldig uprofft men ikke veldig unaturlig hvis du står opp mot en folkemengde med kniver og balltre og som ser ut til å ønske drepe deg og du ikke har mulighet til retrett.
Vis hele sitatet...
Å skyte noen i hodet er ekstremt vanskelig hvis ikke vedkommende står stille, og ikke langt fra umulig i en kaotisk situasjon som dette. Når man skyter noen fire ganger i hodet, så kan man jo tenke seg til hvordan dette må ha foregått. Kanskje første treff var et uhell, men med full-auto på, eller med panisk trykking på avtrekkeren vil spredningen nødvendigvis bli veldig stor. Etter første treff må personen ha falt i bakken umiddelbart, og likevel endte denne mannen med enda tre kuler i hodet, og en i brystet. Jeg kan ikke se for meg noe plausibelt scenario hvor denne personen ble skutt fire ganger i hodet ved et uhell, eller ved panisk atferd fra soldaten.

Sitat av Kinseek
Veldig tungvint og sløsende måte å henrette noen da - hele 4 kuler i hodet og 1 i brystet? En henrettelse trenger da ikke mer enn bare 1 kule til hodet...
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke kalle det hverken spesielt tungvint eller sløsende. La oss si han ble skutt i brystet først, falt over ende, og soldaten plantet fire kuler på rappen i hodet hans. En aggressiv og hatsk handling, kanskje til og med maktrus, skremsel og eksempelsetting også var inne i bildet, men tungvint? Det er ikke akkurat snakk om mye jobb. Og hva sløsing angår, så trenger ikke akkurat IDF å spinke på ammunisjonen.

For å sette det i perspektiv: hvis FN-styrker hadde avskåret/bordet båten, tror du da noen hadde endt med å bli skutt fire ganger i hodet? Dette kan vanskelig bortforklares.