View Single Post
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Etter å ha konversert en god del med en polakk jeg jobber sammen med har jeg lært en ting eller to om politikken og mentaliteten i Ukraina.
Ukrainerne behandler faktisk de fleste som er ikke-kommunister, altså angivelige kapitalister, som drittsekker.
Faren til denne nevnte polakken bor faktisk i Ukraina og han hadde gård og store landområder, dette ble tatt fra han pga. at han skulle være en kapitalist.
Dette er en mentalitet som enda sitter igjen fra karer som var svært engasjerte under kommunismens storhetstid og det er ofte disse som enda jobber ved grensestasjonene eller har jobber der det medfølger frynsegoder som feks. at man blir behandlet med respekt og at man har en viss myndighet.

Konklusjonen var følgende:
Vi er kapitalistiske svin og dessuten ville de ha penger av oss.

Men jeg syns da uansett at denne behandlingen av "kapitalister" virker mer enn en smule paradoksal ettersom den utføres av en kommunist!
Vis hele sitatet...
Det du sier her er på ganske tynt grunnlag. En polakk du jobber med vet altså alt om alle/de fleste av grensevaktene i Ukraina, i tillegg til at Ukrainerne, alle 46 millionene av dem, hater kapitalisme og vil gjøre livet surt for ikke-kommunister?

Det er sant at det er partier i Ukraina som er pro-Russland, men det er ganske drøyt å si at dette er en fast mentalitet blandt alle eller de fleste i landet.