View Single Post
Sitat av atomet Vis innlegg
La du merke til ordet "sometimes"? Når du nevner det kan jeg huske å ha sett det brukt slik i en eller annen fysikkbok for ganske mange år siden, men jeg kan love deg at jeg ALDRI har sett eller hørt det brukt på den måten "IRL", og hvis du prøver å bruke det sånn utenfor klasserommet og liknende (akademiske) situasjoner, så kan jeg love deg at INGEN kommer til å forstå hva du mener.
Vis hele sitatet...
Det brukes aktivt av flere professorer på NTNU, og det ble også brukt aktivt av flere fysikere på CERN. I ingeniørsammenhenger er det mer vanlig å si radiobølger, men så og si alle vil skjønne hva du mener hvis du sier lys, selv om begrepet i den betydning hovedsaklig brukes av fysikere. Jeg la for øvrig merke til ordet "sometimes", ja, og det passer i grunn nøyaktig med hva jeg først påsto; det er ikke overdrevet vanlig, men det gjøres. Det passer ikke akkurat like godt med din småfrekke og totale avfeielse av dette som direkte tåpelig.

La meg si det slik: hvis jeg hadde sagt "lys på 2,4 GHz" til en ingeniør eller fysiker, og personen ikke hadde skjønt hva jeg mente, så hadde jeg blitt ekstremt overrasket, om ikke direkte sjokkert.

Det finnes også de som velger å kun kalle EM-stråling med lavere frekvens enn mikrobølger for "radiobølger", som du så av tegningen din, men teknisk sett er ikke dette riktig. Poenget er at begrepene radiobølger, lys og EM-stråling benyttes om hverandre, avhengig av hvilket fagområde du tilhører. Ingeniører forholder seg hovedsaklig til radiobølger som alt under IR, fysikere forholder seg ofte til lys som hele EM-spekteret, mens det etter litt undersøkelser ser ut til at det stort sett er enkelte kosmologer som benytter seg av et skille mellom radiobølger og mikrobølger, selv om dette er veldig uvanlig. Akkurat som at ingeniører stort sett forholder seg til mikrobølgebåndet som et bånd fra 1 til 100 GHz, selv om det strengt teknisk sett går fra 0,3 til 300 GHz.

Jeg har allerede vist til kilder på at radiobølger er alt under IR, og lys kan referere til hele spekteret, så jeg ser ikke at du gjør noe annet enn å gripe etter strå her..

På hva baserer du forresten uttalelsen om at ingen utenfor klasserommet vil forstå at lys kan referere til EM-stråling utenfor spekteret for synlig lys? Din lange erfaring i reklamebransjen, eller din hittil uspesifiserte akademiske bakgrunn som på et eller annet tidspunkt involverte diff.likninger?

Sitat av Atomet
Rødt/blått osv: Ja, jeg vet at det er usaklig. Akkurat som det var tåpelig av slashdot å dra inn navnsettingen på andre deler av dette spekteret. Men navnene er nå engang det de er, det var poenget mitt, og med "radiobølger" vil sannsynligvis over 99,9% av alle du snakker med, selv folk med utdannelse på ganske høyt nivå innenfor feltet (som f.ex. deg og meg - nei, jeg har ikke bare studert reklame, selv om det begynner å bli ti år siden jeg fant ut at reklame var mer min ting enn difflikninger til jeg spøy), umiddelbart forstå det på samme måte som jeg gjorde, og derfor korrigerte deg på.
Vis hele sitatet...
Nei, akkurat den navnsettingen som slashdot dro inn var faktisk høyst relevant, fordi det var akkurat den du påsto var feil! Det var du som mente at radiobølger kun er en beskrivelse for EM-stråling med frekvens lavere enn mikrobølgeområdet, og det er dette vi har fortalt, og vist med kilder, at er feil. Det er øredøvende elementært at mikrobølger er en underinndeling av radiobølger, og hvis en person i bransjen eller akademisk sammenheng hadde forsøkt å småfrekt korrigere meg på dette ville jeg ubehøvlet bedt personen om å pelle seg tilbake til skolebenken. Én ting er å forholde seg til radiobølger som et bånd fra 0 Hz opp til mikrobølger av faglig konsensus, men det er noe helt annet å ikke være klar over at alt opp til IR teknisk sett er radiobølger (enkelte omtaler også hele det elektromagnetiske spekteret for radiobølger). Det er kanskje en grunn til at du fant ut at diff.likninger ikke er noe for deg?

Sitat av Atomet
Jeg holder fremdeles en knapp på at du ville ha fått en feil hvis du skrev det på den måten i en eksamen, for det er i beste fall veldig lett å misforstå (og hvis du ikke innrømmer DET, så er du bare vrang).
Vis hele sitatet...
Du kan jo for eksempel ringe professor Bjørn Ove Fimland på institutt for elektronikk og telekommunikasjon på NTNU, som stadig og konsekvent bruker "lys" som betegnelse på enhver form for EM-stråling. Du kan egentlig i samme slengen ringe hele staben på institutt for fysikk og spørre de hvorvidt man ville fått feil på eksamen ved å omtale EM-stråling i alle frekvenser for lys. Jeg vet svaret og kan basere det på erfaring gjennom forelesninger, litteratur, nettartikler og arbeid med fysikere og andre ingeniører. Du baserer din bastante påstand på at du selv aldri har hørt uttrykket bli brukt på den måten.

Sitat av Atomet
Jeg vet faktisk ganske godt hva IR-stråling er. Jeg husker ikke helt når jeg lærte det, men jeg mistenker at det var rundt tida da du ble født.
Vis hele sitatet...
Du er to år eldre enn meg, Atomet. Er faren din sterkere enn min og, eller? Prøv å holde deg saklig, er du snill - du har ikke mer rett selv om du er frekk.

Sitat av Atomet
Så, hvis du mener det er så ufarlig, foreslår jeg et enkelt eksperiment: Skru på en av platene på komfyren din på full guffe, vent til den blir rødglødende, og se hvor lenge du klarer å holde hånda di på f.ex. 1/2-1cm avstand. Og hvis du mener at mikrobølger er ufarlig, så foreslår jeg at du modder mikrobølgeovnen din litt, så du kan ha hånda di inni der mens den står på full guffe. Jeg sa "med litt effekt", og da snakker jeg naturligvis ikke om å sitte på behagelig avstand fra et bål. Selv om du har begynt på et masterstudie, så er det lov å bruke hodet. Behagelig avstand sier seg selv at er ufarlig. Unnskyld, BURDE si seg selv, men du beviser jo jævelig tydelig at det er mulig å misforstå hvis man virkelig går inn for det.
Vis hele sitatet...
Min påstand var at mikrobølger ikke er farlig ved lave effekter, noe som også gjelder IR. Jeg påpekte videre at hvis du ikke kjenner en brennende smerte er det ikke farlig. Du var i utgangspunktet helt uenig i dette, du fikk påstanden din tilbakevist, og har nå klart å vri dette til at jeg mener at IR-stråling aldri kan være farlig uansett effekt. Du snakker nå om en absorbert effekt på flere hundre watt, noe som etterhvert vil føre til at huden din koker. Jeg finner det også merkverdig at du med "litt effekt" plutselig mener komfyrer og mikrobølgeovner på full guffe, men jeg får gjøre som du ikke gjorde og akseptere at "litt" er relativt.
Sist endret av Provo; 25. mars 2010 kl. 08:09.