View Single Post
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
In physics, the term light sometimes refers to electromagnetic radiation of any wavelength, whether visible or not.
Vis hele sitatet...
La du merke til ordet "sometimes"? Når du nevner det kan jeg huske å ha sett det brukt slik i en eller annen fysikkbok for ganske mange år siden, men jeg kan love deg at jeg ALDRI har sett eller hørt det brukt på den måten "IRL", og hvis du prøver å bruke det sånn utenfor klasserommet og liknende (akademiske) situasjoner, så kan jeg love deg at INGEN kommer til å forstå hva du mener.

Rødt/blått osv: Ja, jeg vet at det er usaklig. Akkurat som det var tåpelig av slashdot å dra inn navnsettingen på andre deler av dette spekteret. Men navnene er nå engang det de er, det var poenget mitt, og med "radiobølger" vil sannsynligvis over 99,9% av alle du snakker med, selv folk med utdannelse på ganske høyt nivå innenfor feltet (som f.ex. deg og meg - nei, jeg har ikke bare studert reklame, selv om det begynner å bli ti år siden jeg fant ut at reklame var mer min ting enn difflikninger til jeg spøy), umiddelbart forstå det på samme måte som jeg gjorde, og derfor korrigerte deg på. Jeg holder fremdeles en knapp på at du ville ha fått en feil hvis du skrev det på den måten i en eksamen, for det er i beste fall veldig lett å misforstå (og hvis du ikke innrømmer DET, så er du bare vrang).

Jeg vet faktisk ganske godt hva IR-stråling er. Jeg husker ikke helt når jeg lærte det, men jeg mistenker at det var rundt tida da du ble født. Så, hvis du mener det er så ufarlig, foreslår jeg et enkelt eksperiment: Skru på en av platene på komfyren din på full guffe, vent til den blir rødglødende, og se hvor lenge du klarer å holde hånda di på f.ex. 1/2-1cm avstand. Og hvis du mener at mikrobølger er ufarlig, så foreslår jeg at du modder mikrobølgeovnen din litt, så du kan ha hånda di inni der mens den står på full guffe. Jeg sa "med litt effekt", og da snakker jeg naturligvis ikke om å sitte på behagelig avstand fra et bål. Selv om du har begynt på et masterstudie, så er det lov å bruke hodet. Behagelig avstand sier seg selv at er ufarlig. Unnskyld, BURDE si seg selv, men du beviser jo jævelig tydelig at det er mulig å misforstå hvis man virkelig går inn for det.
Sist endret av atomet; 25. mars 2010 kl. 01:50.