View Single Post
Sitat av apx500 Vis innlegg
Nyansert? Unøyaktig?
Jeg vil ikke si det. Fascisme er en viktig del av nasjonalismen generelt så vidt jeg vet. Selv om man selvfølgelig kan være nasjonalist uten å være fascist. Det og bare understreke at fascismen faller under nasjonalismen forener disse i pollen. Jeg venter ikke at det er så mange som ville valgt denne kategorien, derfor ble det enkelt for meg å forene disse til ett alternativ.
Vis hele sitatet...
Jeg står på mitt, og sier at det er en unyansert og unøyaktig fremstilling. I fascisme er en aggressiv og sterk nasjonalisme nesten selvfølgelig innkorperert. Fascisme er ikke en viktig del av nasjonalismen. Tanken om nasjonalisme oppstod før fascismen. Jeg ville heller sagt at fascisme er tankegods som har hentet ideer fra nasjonalismen.
Men du innrømmer jo selv at man kan være nasjonalist uten å være fascist. Men det var ikke så viktig å påpeke en forskjell. Det ble enkelt for deg å sammenføye fordi det passer ditt bilde av politiske ideologier.
Det er selvfølgelig din poll men jeg bare måtte si min mening.

Hvis jeg hadde laget en lignende poll der et av alternativene var kommunisme/marxisme/stalinisme, hadde du syntes det var et nøyaktig alternativ ?
Sist endret av St.Vitus; 18. mars 2010 kl. 21:19.