View Single Post
Trådstarter
305
Sitat av Jarne Vis innlegg
Er det styreform eller økonomisk/politisk ideologi du spør etter? Aristokrati er jo f.eks bare en styreform, mens kapitalisme er et økonomisk system.
Vis hele sitatet...
Det jeg vil frem til er en styreform som annerkjenner og støtter under kapitalismen i samfunnet. Klassisk liberalisme dekker vel egentlig kapitalisme godt, og jeg kunne kanskje latt vær å ha den med? Formuleringen min kunne vært bedre, ingen tvil.

Sitat av Jarne Vis innlegg
En annen ting er at flere av alternativene ikke støtter dagens parlamentarisme, og/eller er ikke veldig utbredt i Norge i dag. Allikevel velger du å ha alternativer som "kapitalisme generellt" og "andre former for sosialisme". Jeg håper du skjønner at de to, sammen med sosialdemokratisme, vil få overveldende mange stemmer (med mindre folk kødder med deg og trykker fascisme fordi de tror det er morsomt).
Vis hele sitatet...
Nei, de er ikke så utbredt, men jeg hadde i tanken at de var nok utbredt til å ta hensyn til dem. Jeg ventet at sosialdemokratisme ville få klart flest stemmer ja. En ensporet poll om bare dette hadde likevel blitt uinterssant.


Sitat av Jarne Vis innlegg
Tror det hadde vært hensiktsmessig og tatt utgangspunkt i de største norske partiene i dag (og gjerne en to-tre andre rariteter), og delt opp således.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig.

Sitat av Franklin Vis innlegg
Hvor har det blitt av sosialliberalisme?
Vis hele sitatet...
Ett av hullene jeg snakket om, er dette din mening så si det gjerne så jeg vet det. Dårlig av meg å ikke dekke hele spekteret liberalisme, men bare tok spesifikt libertarianisme.