View Single Post
Det du snakker om her er ikke aggresjon, men dominans. Det er to helt forskjellige ting. Er hunden dominant er det ikke noe særlig problem å unngå konfrontasjon som jeg skrev tidligere. Hvis du må ligge oppå hunden i 15 minutter er det et tegn på at du forsøker å dominere fysisk fremfor psykisk, noe som ikke vil fungere. Sinnstilstand er alt, og hvis du hanskes med dominante hunder, eller hunder i det hele tatt, ofte vil jeg igjen anbefale Millan (bare pass på å se/les nok før du setter det i aksjon, slik at du ikke gjør generaliseringer ut av hvordan han hanskes med enkelttilfeller ). Har mange andre bøker å anbefale også, men han er og blir den ubestridte kongen.
Vis hele sitatet...
Det er akurat aggresjon jeg snakker om, om det er det jeg beskriver er noe annet. Hadde jeg sluppet bikja hadde den tatt meg, kompis eller min egen hund.
Dette er både psykisk og fysisk. Jeg mener også du tar feil i det at fysisk dominans ikke vil fungere. Du skal bruke psykisk til psykisk og fysisk til fysisk.
Og la oss nå ikke favorittisere Millian. Der er mange der ute som er flink med hunder. Og at det faktumet at han er på tv, sier at det er mye du ikke får se. Men budskapet han bringer er jeg enig i. Han kommer inn i hjemmet til den "uhelbredelige" hunden, og kan velge og vrake i fremgangsmetoder. Men en hund du ser ute på gata, som du skal fange nå, som er i angreps "state of mind" -om du vil- der er det bare det som vil funke. Milian sier selv at han har brukt fysisk angrep men det er ikke det som er budskapet derfor får vi ikke lære det eller se det\lese det. (All ære til Milian, mens syns han har en patetisk karakter på tv og kke på papiret) Men nok om det. Det var snak om hvordan forsvare seg. Og det handler om dominans og der må du kommer med Fysiske reaksjoner, du har ikke mulighet til noe annet.