View Single Post
Jeg har bodd i Trondheim og bor i Oslo nå, men kommer opprinnelig fra en liten plass i Nordland. Jeg vil, som mange andre, påstå at dette er en trend som er sterkeste i Oslo, og som kanskje avtar jo lengre unna du kommer. Jeg vil igjen påstå at det ikke er så ille i Oslo som trådstarter skal ha det til. Ihvertfall ikke på Majorstuen hvor jeg bor nå.

De fleste bak kassen er hyggelige og hilser. Noen drar faktisk en liten tørrprat i blant. Men det varierer så klart. Jeg har prøvd å si hei/hadet til trikkeførere, men ikke mye reaksjon der. Bussjåfører er hakket hyggeligere dog. Og taxisjåfører har jeg òg gode erfaringer med.

Dette er dog ikke noe norskt fenomen; det er en skjebne alle store byer lider. Husker diktet om personen som døde på T-banen i Tokyo, hvor han ble sittende i to dager før noen merket det. Det er vel bare slik det blir når så mange ukjente mennesker bor tett sammen. Kanskje spesielt i dagens samfunn, når medias agenda er å skremme folk.

Hører folk nevner at dette ikke er sånn i andre land, men må si meg uenig der. Var en stund i en liten landsby i Italia i sommer. Folk var kanskje et lite hakk bedre enn i Norge der, men inne i Roma var det ikke bedre.

Løsningen? Slutte å klage over det, smile, og si hei til folk uansett om de ikke gjør det tilbake.