View Single Post
Trådstarter
8
Jeg har hatt diagnosen siden 2005 og etter 15-20 innleggelser på akuttpsykiatrisk og to år på lukka langtidsavdeling er jeg så gjennomutredet som det går ann å få blitt. Jeg nevnte ikke diagnose i den første posten min nettopp fordi folk har det med å henge seg opp i den og komme med en masse piss de har fanget opp et eller annet sted som ikke stemmer.

Og at amf virker antipsykotisk på meg, det merket jeg lenge før avdelingsoverlegen der hvor jeg var innlagt i to år kom og fortalte meg at jeg hadde rett for så å forklare meg dette med for lite og for mye dopamin. For å få starte opp med ritalin måtte jeg legges inn i en måned til en utredning som førte til at de bestemmte seg for å gi meg ritalin, deretter måtte jeg være der tre måneder til til observasjon så man skulle tro de vet hva de gjør.

Mulig forklaringsmodellen deres om hvorfor amf virker antipsykotisk på meg er feil, for dette med at schizofreni er forårsaket av for mye dopamin er i seg selv bare en teori. Men det det ikke hersker noen tvil om er at amf har den virkningen på meg. Grunnen til at det ikke står noe om behandling med adhd-medisiner hos schizofrene på steder som wikipedia o.l er at det er en såpass utradisjonell behandling som sjeldent brukes i.o.m at de fleste schizofrene kun har for mye dopamin og ikke både/og sånn som meg.

Ingen vits i å bytte lege, jeg har vært borti en mengde av dem og de sier det samme.

Og til deg som skriver at schizofreni er en sykdom som går over etter noen uker med behandling; du burde lese hjemmeleksa di. Schizofreni er en kronisk sykdom som i mange tilfeller varer livet ut. Medisiner kan ikke gjøre en frisk, de kan bare holde de værste symptomene under kontroll.

Men kutt ut preiket nå. Jeg har ikke spurt dere om deres meninger ang. diagnose og behandling, det overlater jeg til behandlerne mine, dessuten er dette et forum om rusmiddler ikke et psykiatriforum. Jeg har stilt et enkelt spørsmål; hvilket adhd-preparat er det sterkeste? Det er det enste jeg er interessert i å vite, men typisk nok, når ordet schizofreni dukker opp stjeler det all oppmerksomhet fra det som egentlig er saken. Burde aldri ha nevnt det.

Så... kan noen svare?