View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Terroristane er jo rimelig klare for martyrdøden når dei prøver å styrte et fly, så eg ser ikkje på det å operere inn sprengstoff som totalt far-fetched scenario. Og da hjelper ikkje dette. Etteretning hjelper derimot. I tillegg funker etteretning uansett om det er fly, t-bane, buss - eller køen på sikkerhetskontrollen dei går etter.
Vis hele sitatet...
Jeg mener du snubler i din egen logikk. For at terrorister skal klare oppnå et mål må de typisk sett forsere et hinder - ogi flysammenheng blir dette sikkerhetssjekken og andre mennesker/sperringer ombord på flyet. Hvis sikkerhetsjekken blir mer omfattende er de nødt til å finne nye veier - og i det er sjangse for at de må involvere flere personer/gjøre mer omfattende forberedelser. Du nevner og det har blitt nevnt at de kan operere inn sprengstoffer - isåfall må en som faktisk kan operere inn sprengstoffer involveres. Flere personer er større sjangse for at noen forteller etteretning. Og hvis etteretningen forfølger en mistenkt inn til en plass hvor han opererer inn slikt så er han jo tatt.... Likeså nevnes det tax-free som en mulgihet, jeg antar at man skulle få en arbeider inn der og samarbeide med varer som blir levert. Igjen betyr det flere personer og flere mulighter for etteretning å koble seg inn på faren.

Nakenscannere vil forbedre sikkerhet ville jeg tro. Det virker som meg at du naivt postulerer at sålenge du ikke kan garantere at andre mulige sikkerhetshull tettes så er det poengløst å innsette de man kan.

Mer har du å fare med anngående kostnadene ved sikkerhet. Her er jeg litt mindre bastant uenig. Vi er nok begge enige i at et samfunn som ofrer individets rettigheter for sikkerhet ikke er det beste. Om det å bli tatt bilde av seg selv naken på en flyplass for å få lov til å fly er en stor nok kostnad til at man ikke bør gjøre det er jeg litt usikker på begge veier.