View Single Post
Jeg syns det er mange som har veldig sterke meninger for og imot AMK/Politiet i denne saken.
Dersom politiet nekter å gå ut med utskrift av samtalene så betyr vel dette at de eneste som kan ha "lekket" informasjonen må ha vært advokaten/pårørendes familie som ønsket det utgitt i første omgang?
Altså http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=592938 her står det de var i et møte hvor de fikk HØRE samtalene (10 stk), og politiet har selv gått ut og sagt disse lydbåndene ikke vil bli gitt ut under etterforskningen. Altså kan disse utskriftene bare komme fra pårørendes side kan de ikke?
Dessuten har det ikke via noe offisielle kanaler blitt tildelt dem skrevne utskrifter.
Dermed er dette enten lekket av Statsansatt personell eller hørt og så skrevet ned av pårørendes part.
Det som har kommet ut er kun DELER av loggen fra ENKELTE samtaler.
Hva har blitt sagt og hvem har ringt inn de resterende 7?
Utifra de 3 samtalene syns jeg man skal være forsiktig med å forhåndsdømme AMK.
Ingen fra Jens Bjelkes gate hvor kvinnen var da hun døde, kunne ringe politiet, men "Jeg bor i Bjerke, jeg fikk beskjed..." som utskriften til TV2 skriver tilsier jo at det har vært telefonkontakt fra pårørende tilstede til de i bilen.
Når ingen som faktisk har sett kvinnen syk kontakter AMK, får heller ikke AMK telefonoperatøren utført sin jobb slik jeg antar de er opplært til.

Skal vi se hva jeg ser for meg at denne AMK telefonoperatøren har i hodet:
Flere samtaler på kort tid (10 samtaler på ganske kort tidsrom så vil jeg anta det har vært en form for kommunikasjon inne på AMK hvor informasjon blir delt. Ellers ville jo heller ikke operatør #2 visst noe om første samtalen) hvor de som ringer ifra bilen IKKE er tilstede der det trengs hjelp. (her antar jeg samtlige samtaler kom ifra personene i bilen selv om dette fullt mulig er feil)
I alle av de 3 utgitte samtalene gir loggen inntrykk av sinne hos innringer.
Er det kun jeg som ser for meg at det er en eller flere personer tilstede hos kvinnen som trenger hjelp som ikke snakker norsk eller ihvertfall ikke anser seg selv som god nok i norsk til å bli forstått av AMK? og som har blitt oppringt av familien i bilen hvor DEMS versjon er blitt fortalt?
Og at ambulansesjåføren kan forvente en bil hvor de som allerede er "sinte personer" vil komme til stedet?
Er det ikke da bedre å be politiet møte opp for å ta seg av eventuelle problemer? (som det utifra videoen her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=592938 ble?).
Igjen, personlig vil jeg si at utifra loggene som er kommet frem hittil ville hverken jeg selv, eller ville jeg ha bedt noen andre om å dra til den lokasjonen dette skjedde på uten politistøtte.

Men som dere sikkert skjønner utifra teksten så står jeg på siden til AMK i denne saken grunnet informasjonen som har kommet frem sålangt.
Det peker i mine øyne til trussler mot ambulansepersonell som ikke skal være redde for egen sikkerhet når de redder liv.

Som svar til Atomet: Det gikk 5 minutter fra første kontakt grunnet dette tilfellet til innringer er så usaklig og "umulig" å snakke til at jeg forstår ambulansen har blitt fortalt å vente til politi kunne komme til stedet. Dette utifra loggen gitt ut på TV2
Sist endret av rlundstad; 7. januar 2010 kl. 17:08. Grunn: La til svar på Atomets post.