View Single Post
Sitat av Mjirt Vis innlegg
Jeg er nysgjerrig, hvor mener du flaks kommer fra? Hvorfor tror du noen har mere flaks enn andre? (dette er ikke skrevet på noen sarkastisk måte eller noe (hvis det virket sånn). Jeg lurer genuint på din mening om det.) Det samme spørsmålet går om talent.
Vis hele sitatet...
Flaks er et resultat av tilfeldighet, som gjerne kan defineres som kaotisk oppførsel av et system hvor vi er ute av stand til å forstå kompleksiteten. Det er flaks å bli født i den vestlige verden. Det er flaks å bli født uten handicap. Det er ofte flaks og uflaks i forhold til hvor man ender opp og hva man får muligheten til. Det er mye tilfeldighet som avgjør hvor vi er i livet og det er en ydmykhet jeg synes folk bør ha - både fordi det bør gi et edruelig syn på de som er mindre heldige i samfunnet og fordi man fort blir skuffet hvis man tror at man er sin egen lykkes smed. Markeder svinger, mennesker forsvinner og hvilken kompetanse som er nødvendig i fremtiden er umulig å avgjøre helt sikkert. Å være komfortabel med å være levende er ensbetydende med å være komfortabel med at tilfeldigheter styrer store deler av skjebnen din.

Talent er jo også en vrien ting å definere, men det er jo både et resultat av genetikk og hva du har dyrket innen du når voksenalderen. Ikke det at jeg tror noen felt er utelukket for enkelte mennesker, men jeg tror det skal godt gjøres å vinne en Fieldmedalje hvis du synes "likninger med bokstaver er uforståelig" eller få Nobelprisen i litteratur hvis du ikke er god til skriving når du fyller tjue.

Dog, jeg mistenker at listen ikke er ment til å appellere til folk som ønsker å skape noe eller dyrke et fagfelt. Særlig punkt 3 gir meg en mistanke om at dette handler om noe ganske annet: "Identifiser menneskene og organisasjonene som kan hjelpe deg mot målet ditt. Hva kan hjelpe deg oppover?" Hvem kan hjelpe deg "oppover"? Handler dette bare om å komme til topps i en bedrift og tjene massevis av penger? Jeg har ikke hørt om Zig Zigglar, men jeg har på følelsen av at dette handler om business-suksess. Og der er det jo i stor grad om hvem du klarer å utnytte, så lenge du er hvit og halvveis privilegert i utgangspunktet. Det finnes lang større perspektiver her i verden for de fleste mennesker.