View Single Post
drQ
Egendefinert
634
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis politiet planlegger å bruke slike virkemidler (massearretasjon) burde de ha forberedt seg på dette, f. eks. ved å sette opp brakker eller liknende, slik at arrestantene ikke måtte sitte på bakken utendørs.
Vis hele sitatet...
Det er jo bygget et eget "fengsel" som de pågrepne transporteres til. Den delen av planleggingen virker derfor grei.

Problemet går tydeligvis heller på gjennomføringen, der er jeg enig med deg. At noen må sitte på bakken mens området rundt sikres er nok opplagt. Men det virker som om det går en hel del mer tid enn nødvendig her.

Dansk politi har jo egne busser som transporterer de pågrepne. Jeg skjønner ikke helt hvorfor disse kan brukes med en gang, eller i hvert fall tidligere. Da hadde det mest sannsynlig blitt kuttet i tiden som må brukes til å håndtere de pågrepne - en fordel for politiet, som kan bruke tiden på andre ting enn å stå vakt. Og de pågrepne vil slippe å sitte timesvis på bakken, men kan sitte i en oppvarmet buss.

Jeg ser rett og slett ikke noe poeng i å ha demonstrantene sittende på bakken i lang tid. Selvfølgelig forutsatt at området er noenlunde trygt for politiet, slik at bussene kan kjøres inn.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg synes også at antallet arresterte var latterlig høyt. Hvis noen i en folkegruppe på 50 stk. kaster stein, skal det godt gjøres å ikke kunne utelukke en eneste av de 50 på stedet. For meg ser det ut som at politiet har arrestert i blinde.
Vis hele sitatet...
Tja. Normalt arresteres jo bare en liten håndfull av demonstrantene som gjør noe ulovlig i en demonstrasjon. Dermed er jeg nesten litt imponert over dansk politi i det hele tatt har vært i stand til å pågripe så mange.

Sånn ca. her ligger det kanskje et poeng. For massepågripelsene er (nok) ikke skjedd ved at 900 personer er plukket ut enkeltvis. En slik "arrestasjon i blinde" som du nevner tror jeg strengt tatt ikke er mulig.

Etter det jeg har fått med meg er pågripelsene skjedd ved "knipetangmanøvre". Altså at en større folkemengde er blitt sperret inne. Da er det fort gjort at ganske mange kommer med. Det blir nesten som å fiske med garn. Og jada, noenlunde blindt, men jeg tror ikke det er så overveldende kritikkverdig egentlig.

For knipetangmanøvrene vil nok være forholdsvis trygt, i forhold til at politiet skulle gått inn og plukket ut enkeltpersoner. Da får man fort de velkjente gateslagene. Når jeg tenker meg litt om er det kanskje bedre at noen uskyldige blir pågrepet (stille og rolig) enn at de blir slått av overivrige politifolk, bitt av schæfere og rammet av tåregass. Som ikke var uvanlig tidligere.