View Single Post
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg poengterte også at det ikke er bra hvis studenter uten jobb har store problemer med å få det nødvendige budsjettet til å gå opp. Men når det står studenter uten ekstrajobb og henger ukentlig over baren på studentpuben og klager over at studielånet er så lavt så vekkes ikke sympatien hos meg når de spiser knekkebrød til middag.
Vis hele sitatet...
Er dette vanlig prioriteringer? Det går rundt tredve tusen studenter på UiO, og går jeg innom SV-puben på en torsdag er det tilnærmet folketomt. Når det er fullt på en pub antar jeg du ikke spør samtlige om de jobber, har arvet penger eller spart i lange tider for å ta seg en fest. Folk har inntrykk av at mange ødsler bort studielånet på alkohol og lever fett, men la oss se kort på hva jeg vil anta er normale månedlige utgifter for en student. Har noen innvendinger så må de absolutt skrike ut, dette er bare hva jeg antar er tilnærmet normalt.

Bolig: 3600,- (Oslo)
Mat: 2000,- (Sifo-tall)
Pensum: 600,- (kalkulatorer, laptop, programvare og annet linjespesifikt ikke medregnet)
Strøm: 100,-
Telefon: 300,-
Internett: 100,-
Busskort: 330,- (Oslo)
Klær, sko etc.: 300,- (under Sifo-estimat)
Lege/tannlege: 100,-
Forsikring: 100,-

Har du et langt semester, noe som er blitt langt vanligere etter Kunnskapsløftet (man får ikke lønn fra sommerjobben i juni når man har siste eksamen den 10.), må du sette av penger til husleie i juni, så her forsvinner det rundt 300 hver måned. Da er vi oppe i 7830,- om jeg har regnet rett. Da gjenstår 930 kroner hver måned, som skal dekke fritidsaktiviteter, enten det er å besøke familie og venner, trening, hobbyer eller fest.

Jeg vet ikke hvor mye det er vanlig å bruke på byen, men jeg tror ikke 930 kroner holder til å drikke seg dritings mer enn et par ganger i måneden, med mindre du underslår øl av studentpuben eller brygger selv.