View Single Post
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg har selv bodd i Oslo tidligere og er enig i at prisene der er veldig høye, men det virker som om du har glemt muligheten for å dele en leilighet. Velger du å bo i enden av lokalkollektivtrafikken, slik jeg gjorde ved flere anledninger, og er villig til å dele leilighet med en annen person, er det faktisk en del å spare. Stovner er unektelig billigere enn løkka, og det koster like mye frem og tilbake til blindern.
Vis hele sitatet...
Glemt? Jeg snakket utelukkende om kollektiv. Å bo alene sentralt i Oslo er for de fleste helt urealistisk. Jeg har aldri bodd i egen leilighet, men har bodd fire år med fem andre i en superslitt og liten leilighet til den nette summen av fire tusen uten strøm og nett. Bor man mer usentralt, som på Stovner, kan det være mulig å bo i en liten sokkelleilighet for seg selv, men fra hva jeg har sett blir det fort samme prisnivå som å bo med fem andre i en sliten kåk på Grünerløkka.

Prisene i Oslo er ikke bare høye, det er nærmest et latterlig boligmarked ved studiestart i august. Jeg var selv på leting etter bolig i sommer, og på hver eneste visning gikk jeg i kø. Når de begynner med budrunder på leieleiligheter blir det hardt å være student med tidspress og økonomiske begrensninger. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte da en utleier ringte meg og spurte hvor mye jeg kunne være villig til å betale. Heldigvis for meg er jeg etnisk norsk og jente, har nådd den nesten-respektable alderen 24 og har mulighet til å betale litt og låne penger til depositum, så jeg er bortimot drømmeleietakeren for de som vil leie ut til studenter. Andre kan ha det mye vanskeligere.