View Single Post
Sitat av luni Vis innlegg
Provo: Hvor har du det fra at de aller fleste klarer seg på studielån? Statistisk Sentralbyrås undersøkelse om studenters levekår i 2005 viste at 52 prosent av studentene hadde en deltidsjobb, og 4 prosent hadde hatt. Jeg tror ikke det skyldes verken behovet for avkobling eller ønsker om fem uker i Thailand og champagne på byen.
Vis hele sitatet...
Det var utelukkende basert på mine egne erfaringer og omgangskretser i forbindelse med høyere utdanning. Gitt dens størrelse og spredning antok jeg at den var representativ for befolkningen, men bommet tydeligvis litt. Men strengt tatt ikke spesielt vesentlig. Tallene viser imidlertid ikke nødvendigvis annet enn at 52% av studentene ønsket seg bedre råd - ikke at de ikke hadde noe valg. Det siste blir spekuleringer, selvsagt, men jeg mener det er verdt å fokusere på med tanke på at så mange (halvparten) klarer seg uten jobb.

Jeg har selv bodd i Oslo tidligere og er enig i at prisene der er veldig høye, men det virker som om du har glemt muligheten for å dele en leilighet. Velger du å bo i enden av lokalkollektivtrafikken, slik jeg gjorde ved flere anledninger, og er villig til å dele leilighet med en annen person, er det faktisk en del å spare. Stovner er unektelig billigere enn løkka, og det koster like mye frem og tilbake til blindern.

Jeg poengterte også at det ikke er bra hvis studenter uten jobb har store problemer med å få det nødvendige budsjettet til å gå opp. Men når det står studenter uten ekstrajobb og henger ukentlig over baren på studentpuben og klager over at studielånet er så lavt så vekkes ikke sympatien hos meg når de spiser knekkebrød til middag.

At jeg jobbet så mye jeg kunne mens jeg studerte de siste tre årene hadde heller ingenting med femukers ferier i Thailand eller champagne på byen å gjøre. Det hadde med at selv om jeg kunne overlevd på sparsommelig vis på studielån alene, så valgte jeg å ofre noen kveldstimer og helgedager på å tjene inn de pengene jeg trengte for å kunne dra på en ferie, kunne beholde bilen, og kunne ta en tur på byen uten å møte økonomisk ruin. Alt det jeg nevner her er ting jeg ikke trenger for å overleve, men velger å gjøre en ekstra innsats for å kunne nyte av. Man ofrer noe fritid for å øke kvaliteten på den resterende fritiden.

Når det kommer til mengden mulige jobber er det faktisk svært mange butikker som ansetter studenter til å jobbe kvelds- og helgevakter. Nesten alle butikker trenger fleksible ekstrahjelper som stepper inn på slike vakter uten å kunne bli lovt faste arbeidsdager, og til det er studenter midt i blinken. De fleste av disse blir ansatt som følge av oppmøte med søknad, og stillingene blir derfor nærmest aldri utlyst i noen annonser. Det er også mulig å kontakte vikarbyråer og presisere at man er student.
Sist endret av Provo; 30. november 2009 kl. 16:33.